Kan ik zorgtoeslag krijgen over 2013 terwijl ik toen niet stond ingeschreven?

In het hele jaar 2013 heb ik nergens ingeschreven gestaan (geen vaste woon- of verblijfplaats). Als ik over dat jaar zorgtoeslag aanvraag heb ik daar dan recht op?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
ronron1212
10 jaar geleden
Je krijgt nooit zorgtoeslag over een afgesloten jaar.
fisbel
10 jaar geleden
@ronron1212:
Dit is echt foute informatie. De aanvraag voor zorgtoeslag 2013 kan tot 1 september 2014 worden ingediend. En zal worden toegekend als je aan de voorwaarden voldoet. Als er uitstel is van aangifte na 1 september 2014 kan er zelfs nog later zorgtoeslag voor 2013 worden aangevraagd. Bijvoorbeeld als een belastingconsulent de aangifte 2013 pas na 1 september 2014 verzorgt en uitstel voor zijn client heeft aangevraagd.

Antwoorden (2)

Iedereen in Nederland is verplicht om een zorgverzekering af te sluiten. U had vorig jaar geen vaste woon- of verblijfplaats. Maar dat gegeven is niet doorslaggevend voor het recht op zorgtoeslag. Het gaat erom of u vorig jaar een zorgverzekering had. Zonder zorgverzekering is er geen recht op zorgtoeslag.

Voor het afsluiten van een zorgverzekering is het niet verplicht een vast woonadres te hebben. Voor een zorgverzekering moet u kunnen aantonen dat u in Nederland verblijft. Dat kunt u doen door inzicht te geven in uw inkomsten (denk hierbij aan een uitkering), transactieoverzichten (pinnen), een verklaring van het UWV of van de gemeente, een BSN-nummer of paspoort.

Voor het afsluiten van een zorgverzekering is een postadres verplicht, aangezien u wel moet kunnen reageren op brieven van de zorgverzekeraar of van instanties. Het gaat er dus om of u in 2013 een zorgverzekering had en of u de premies hebt betaald. Als dat zo is, kunt u zorgtoeslag 2013 aanvragen.
fisbel
10 jaar geleden
Wie heeft recht op zorgtoeslag?
Om te bepalen wie recht heeft op zorgtoeslag, hanteert de Belastingdienst een aantal criteria:

Je moet 18 jaar of ouder zijn.
Je moet een Nederlandse zorgverzekering hebben afgesloten.
Je inkomen mag in 2014 niet meer bedragen dan 28.842 euro. Voor toeslagpartners geldt een maximaal inkomen van 37.145 euro.
Je bent in het bezit van de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning. Dit geldt ook voor je eventuele toeslagpartner.
Je vermogen mag niet te hoog zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
deze gegevens gelden voor 2014