Krijgen minderjarigen de belasting die zij betalen over hun loon terug? zo ja, krijg je dit maandelijks terug?

Een vriend van me (16) werkt bij de Plus. Elke maand krijgt hij met zijn loon de belasting terug gestort die hij betaalt over zijn loon. Hij krijgt dus 3.5 NETTO. er gaat dus helemaal geen belasting vanaf

Toegevoegd na 11 uur:
Ik werk ongeveer 32 uur per MAAND. kan ik het dan terug vragen, de belasting?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Dat heeft niet zozeer met je leeftijd te maken, alswel met het totale bedrag dat je verdient. Ik heb indertijd regelmatig van die minijobs gehad(baantjes van minder dan 16 uur meen ik uit mijn hoofd tegen minimumloon) en hoefde dan ook geen loonbelasting te betalen, en bij sommige bedrijven krijg je het dan inderdaad meteen terug, zodat met vakantiegeld erbij je netto uurloon hoger is dan je bruto, en soms betaal je het wel, maar kun je het achteraf terugvragen door middel van een T-biljet.

Voor de precieze gang van zaken kun je het beste even je licht opsteken bij de belastingdienst. Zie ook de link met een relevant artikel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Minderjargen die weinig werken verdienen over het algemeen zo weinig dat al hun loon binnen de grenzen valt van de loonheffingskortingen. Vandaar dat zo iemand geen (loon)belasting betaalt.
Als je geen belasting betaalt kan je ook geen belasting terugvragen, dus hijzelf kan geen belasting terugvragen.

Als je 32 uur per maand werkt kan je eventueel wel belasting terugvragen, maar als je niets meer hebt dan alleen je looninkomsten, en dus geen aftrekposten is de kans dat je belasting terug krijgt erg klein.