Waarom moet ik dit jaar veel meer loonbelasting betalen dan voorgaande jaren?

Ik had in 2012 vier inkomensposten (twee werkgevers na elkaar, en aanvulling UWV naast tweede werkgever, en partneralimentatie, verzamelinkomen 39940:

Te betalen loonbelasting: 7856
Ingehouden loonbelasting en premie vvz: 5438
Totaal te betalen: 2418

In 2013 ook vier inkomensposten (twee werkgevers na elkaar en aanvulling UWV naast beide werkgevers), verzamelinkomen 39040:
Te betalen loonbelasting: 8284
Ingehouden loonbelasting en premie vvz: 4314
Totaal te betalen: 3970????

Dit maakt een verschil van 1552 euro! Hoe kan dit?

Bij alle werkgevers is staat loonheffingskorting op ja.

Ik weet dat de belastingschijven zijn veranderd, maar dit is wel erg veel extra.

Toegevoegd na 5 minuten:
In 2013 ook partneralimentatie.

Het bedrag bij ingehouden loonbelasting en premie vvz is in 2013 bizar laag. Bij check werkgever blijkt dit te kloppen, 20% van het bruto jaarsalaris. Dit was in 2012 veel hoger, terwijl verzamelinkomen zelfde is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Is eigenlijk heel simpel: de totale te betalen loonheffing is licht verhoogd (van 7856 naar 8284), alleen wat er al vooraf is ingehouden / daadwerkelijk is betaald, was in 2013 fors minder; dus moet je meer bijbetalen.

Heeft dus relatief weinig te maken met wijziging belastingschijven (dat verschil is 8284-7856 = 428 extra), maar met de lagere vooraftrek. Kennelijk is bij werkgevers in 2013 uitgegaan van een andere loonheffingtabel, waardoor er te weinig belasting over je loon is ingehouden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mag ik hieraan toevoegen dat het verstandiger is om slechts bij 1 werkgever (daar waar het hoogste inkomen wordt verdiend) de loonheffingskorting op ja te zetten en bij de overige werkgevers de loonheffingskorting op nee te zetten. Dan wordt er door je werkgevers meer ingehouden en hoef je niet achteraf zoveel bij te betalen. Geheel nul zal het niet worden daaar alle werkgevers er van uitgaan dat ze de enige werkgevers zijn en over de eerste 19.645,- slechts 36,25% inhouden en geen 42%
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor deze uitleg, ik denk dat het m hier in zin ja. Alleen, van te voren wist is over 2013 niet dat ik van werkgever zou veranderen in april. Had ik dan bij de volgende (nu mijn huidige werkgever) loofheffingskorting op nee moeten laten zetten voor de rest van 2013? En deze dan in 2014 op ja moeten laten zetten? Dan had ik waarschijnlijk wel minder netto uitbetaald gekregen over 2013?