Ik krijg geen zorgtoeslag. Moet ik dit vermelden bij mijn aangifte 2014?

Ik krijg geen zorgtoeslag. Moet ik dit vermelden bij mijn aangifte 2014? Of berekend het programma zelf of ik toch nog ergens recht op had in 2013?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Het programma geeft geen seintje dat er een mogelijk recht is op zorgtoeslag.
In het verleden was er bij de vakbond (speciale versie CNV) wel eens een belastingjaar dat een melding gaf t.a.v. mogelijke zorgtoeslag. Het Digid-programma van de Belastingdienst geeft dit seintje echter niet. Ook niet in het verleden. U moet zelf dus de zorgtoeslag aanvragen als er recht op is.

Inkomen zorgtoeslag alleenstaande mag niet meer zijn dan € 30.939 (jaar 2013) en € 28.482 (jaar 2014) Inkomen zorgtoeslag toeslagpartners mag niet meer zijn dan € 42.437 (jaar 2013) en € 37.145 (jaar 2014)

U kunt over 2013 eventueel nog de zorgtoeslag met terugwerkende kracht aanvragen. Dat kan tot 1 september 2014.
U kunt een proefberekening maken om te kijken of er recht is op een toeslag. Zie de bron.
fisbel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat hangt er een beetje van af: je moet wel zorgtoeslag hebben aangevraagd. De vraag is dus of je het nu niet ontvangt omdat je het nooit hebt aangevraagd, of omdat je geschatte jaarinkomen zo hoog is dat je op basis van die schatting geen recht zou hebben.

Je kunt nergens in het aangifteprogramma aangeven of en hoeveel zorgtoeslag je ontvangt. Op zich staan de afdelingen ook los van elkaar bij de Belastingdienst, maar gelukkig blijken ze zo af en toe wel degelijk met elkaar te communiceren. De afdeling Toeslagen heeft namelijk de gegevens van je aangifte nodig om een definitieve berekening te maken voor wat betreft jouw recht op zorgtoeslag. Eenmaal bekend bij de afdeling Toeslagen wordt die informatie dus doorgegeven. Als je namelijk zorgtoeslag ontvangt, ontvang je dat als voorschot, op basis van een schatting van je inkomen. Pas wanneer het jaar voorbij is en de aangifte verwerkt, kan dit definitief berekend worden. Blijkt dan dat je teveel zorgtoeslag hebt ontvangen dan zul je dit moeten terugbetalen, en blijkt dat je te weinig hebt gekregen dan krijg je alsnog de zorgtoeslag waar je recht op had uitgekeerd van de Belastingdienst. MITS, en dat is hierin natuurlijk heel belangrijk, je wel zorgtoeslag had aangevraagd. Volgens mij werkt het in de praktijk wel zo dat als je het ooit eerder hebt ontvangen en je hebt tijdelijk geen recht gehad het gewoon weer hervat wordt zodra je inkomen weer onder de grens komt, maar dat zou ik wel goed controleren als ik in die situatie zou zitten.

Informatie over het aanvragen van zorg toeslag vind je hier: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/zorgtoeslag/

Als je DigiD hebt, kun je ook online in de loop van het jaar je geschatte inkomen wijzigen of andere veranderingen in je situatie doorgeven via de site van de Belastingdienst (inloggen via Mijn Toeslagen). Via een formulier kan - neem ik aan - ook gewoon nog.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Als een toeslag is stopgezet moet je die opnieuw aanvragen.
Helaas is het in het verleden maar al te vaak voor dat een zorgtoeslag werd stopgezet omdat het inkomen te hoog was. Maar die inkomensgrenzen werden t/m 2012 nogal opgetrokken, zodat velen hier nogal wat geld hebben laten zitten. Bijvoorbeeld omdat men niet wist dat aftrekposten zoals betaalde hypotheekrente maar ook persoonsgebonden aftrekposten zoals ziektekosten en studiekosten het inkomen verminderen. Ik heb voor de vakbond tientallen mensen gehad bijvoorbeeld tweeverdieners met inkomens tot over € 60.000 én recht op zorgtoeslag. Als er een aftrekbaar bedrag van bijvoorbeeld betaalde hypotheekrente van € 10.000 of meer was zakte dit inkomen. Bij inkomens van € 50.000 of nog meer gaven deze inkomen in de jaren 2010, 2011, 2012 recht op zorgtoeslag.
In 2013 en 2014 zijn de bedragen fors naar beneden bijgesteld.
Op het aangifteformulier inkomstenbelasting hoeft dit niet aangegeven te worden,voor zover ik weet staat dit er zelfs niet bij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Over zorgtoeslag hoef je geen inkomstenbelasting te betalen. Ook is het geen aftrekpost.
Wat wel de relatie is van de zorgtoeslag en de inkomstenbelastingaangifte is dat met de aangifte je fiscale verzamelinkomen wordt berekend en op basis daarvan wordt bepaald of je wel of niet recht hebt om zorgtoeslag.

Als je geen recht hebt op zorgtoeslag dan heb je redelijk veel inkomen uit werk, uitkeringen en vermogen, dat je volgens de belastingwet je zelf zeer goed de zorgpremies kunt betalen.
Ik ga voor het gemak uit dat je goed kunt leven van wat je aan inkomsten hebt per maand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Carscac: je schreef:
Ik ga voor het gemak uit dat je goed kunt leven van wat je aan inkomsten hebt per maand.
Deze opmerking is toch niet relevant. Niet wat carscac vindt bepaalt of er recht is op zorgtoeslag, maar wat er binnen de wet AWIR hierover is vermeld. Oftewel: het inkomen bepaalt het recht op zorgtoeslag. Als een echtpaar met elk een AOW-inkomen en elk een paar duizend aanvullend pensioen spaargeld heeft voor € 80.000 en er recht is op huurtoeslag, zeg ik als belastinginvuller toch ook niet: u kunt er wel van rondkomen. Vraag de huurtoeslag maar niet aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarbij: het kan ook zijn dat er om de één of andere reden nooit zorgtoeslag is aangevraagd. Of dat er eerder geen recht bestond, maar nu wel en VS geen wijziging heeft doorgegeven. Ik merk vaker dat veel mensen er niet aan denken een wijziging in hun inkomen door te geven en dan het volgende jaar voor onaangename verrassingen komen te staan. Dus ik ging er eigenlijk vanuit dat VS een niet al te hoog inkomen heeft (dus volgens de wet waarschijnlijk recht zou hebben op zorgtoeslag) en dat dat ook de achtergrond is van de vraag. Zo zal het fictieve echtpaar van Fisbel zal zich waarschijnlijk nooit hebben afgevraagd waarom ze geen huurtoeslag krijgen en of ze dit bij hun aangifte ergens aan kunnen geven. Maar ook mijn gedachtegang is een vooronderstelling. Feit is dat wij niet weten waarom VS op dit moment geen zorgtoeslag ontvangt, en dat we daar zonder aanvullende informatie ook geen goede 'educated guess' naar kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry, ik las je laatste alinea verkeerd, Fisbel. Ik meende te lezen dat het echtpaar elk een paar duizend euro aanvullend pensioen had en ook nog 80.000 euro spaargeld. In die situatie zou er uiteraard geen recht zijn op huurtoeslag en ik dacht dat je bedoelde dat je in zo'n situatie niet je eigen waardeoordeel gaf maar enkel de wet uitlegde. Ik lees nu pas dat het gaat om pensioen spaargeld en niet om pensioen plus spaargeld, en dat er in jouw voorbeeld wél recht was op huurtoeslag... Enfin, het is al laat, zullen we maar denken. (En ik had tóch ongeveer de boodschap eruit gehaald maar dan met een zelf ingevuld voorbeeld: dát vind ik dan weer niet slecht van mezelf rond dit tijdstip :-P)