Wat is het toetsinginkomen?

Is dat het inkomen (pensioen) wat je netto op je rekening krijgt? Of moet ik de bruto bedragen berekenen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
ItisILeClerc
10 jaar geleden
toetsingsinkomens zijn altijd bruto
fisbel
10 jaar geleden
ItisLeClerc:
Nee hoor, zie antwoord hieronder.

Het beste antwoord

Het toetsingsinkomen is in veel situaties gelijk aan het bruto inkomen. Dat zal in de helft van de belastingplichtigen zo zijn. Bij twijfel altijd het bruto inkomen als toetsingsinkomen vermelden. Dat voorkomt het risico van terugbetaling.

Als er aftrekposten zijn zoals de hypotheekrenteaftrek of persoonsgebonden aftrekposten worden die in mindering gebracht op het bruto inkomen.
Voorbeeld: er is een bruto inkomen van € 45.000 (toeslagpartners) Geen zorgtoeslag op dit inkomen. De hypotheekrenteaftrek is echter € 7000 (saldo inkomsten uit werk en woning) Er is ook nog een studiekostenaftrek van € 2000.

Er is € 10.000 vermogen (spaargeld) boven de vrijstellingsgrens. Inkomsten uit sparen en beleggen derhalve € 400 (4%) Het toetsingsinkomen is hier 45K – 7K – 2K + € 400 is € 36.400 Er is recht op zorgtoeslag 2014 – zij het een geringe toeslag.

Toegevoegd na 4 uur:
Ander voorbeeld: Er is € 23.000 bruto inkomen – alleenstaande. Geen huurtoeslag. // Er is een persoonsgebonden aftrekpost – specifieke zorgkosten (ziektekosten) van € 1500
Het verzamelinkomen komt uit op € 21.500 mét recht op huurtoeslag.
Bij een huur van € 600 is de huurtoeslag € 1296 per jaar, is € 108 per maand.

Als je verkeerd advies hebt gekregen, de huurtoeslag niet aanvraagt omdat je uitgaat van het bruto inkomen van € 23.000 verlies je dus door deze verkeerde informatie € 1296
fisbel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een toetsingsinkomen is altijd een brutobedrag. Het is wellicht wat lastig terugrekenen, maar als het goed is krijgt of heeft u vast wel een opgave van uw pensioenfonds waarin is aangegeven wat het bruto-inkomen (toetsingsinkomen) is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Een toetsingsinkomen is altijd het bruto inkomen? U geeft verkeerde informatie. Het toetsingsinkomen is gelijk aan het verzamelinkomen Box 1 2 3. (behoudens buitenlands belastingplichtigen) Zie mijn antwoord hieronder.