wat zijn mijn financiële gevolgen, lees belasting of hypotheek, als ik 1 kamer verhuur aan 2 personen?

Ik wilde graag 2 huurders in huis nemen, die één kamer huren met zn 2e. Het betreft een koophuis met hypotheek. Wat zijn mijn (en /of hun) gevolgen hierdoor? Rioolrechten? Wordt ons loon bij elkaar opgeteld, zodat we in een hogere belasting schijf komen? Mijn relatie tot hun in vriendschappelijk en dus geen samenlevingcontract oid. Als de huur jaarlijks onder de 4647 euro blijft hoef ik dit niet aan te geven bij de belastingdienst? Hij heeft 2 banen zij studeerd + bijbaan. Heel erg bedankt alvast

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik werk fulltime en van uitkeringen of schulden oid is niet te spreken

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (4)

ALs je gewoon een kamer verhuurd, verandert er weinig. Woon je alleen, dan zullen heffingen die nu gebaseerd zijn op 1persoons-huishouden (Waterschap, Gemeente) stijgen naar bedragen voor meer-persoonshuishouden (aangenomen dat huurders zich inschrijven in bij Gemeente op jou adres). De inkomsten van je huurders staan los van die van jezelf, aangezien het hier een koopwoning betreft. Indien huurbedrag beneden kamerverhuurvrijstelling belastingdienst blijft, hoef je het niet aan te geven. Komt het erboven, dan wordt de kwestie fiscaal gezien ingrijpend anders. Meer info hierover in de help-funktie van het aangifteprogramma. In hoeverre de voorwaarden van je hypotheek iets zeggen mbt (kamer)verhuur, zul je zelf aldaar moeten nalezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel fijn bedankt
Als je een kamer gaat verhuren, terwijl je zelf ook in de woning woont, dan heet zo'n kamer een hospitakamer. Hier gelden iets andere regels voor dan normaal. Zo is er een proeftijd van 9 maanden (zie ook de link).
Je geeft aan dat je een hypotheek hebt, vaak staat er in de hypotheekakte dat je je huis niet zomaar mag onderverhuren. Controleer dit en/of neem contact op met je hypotheekverstrekker. Deze moet eventueel toestemming geven.
Omdat de huurders op hetzelfde adres ingeschreven moeten staan, gaan je gemeentelijke lasten vaak omhoog. Zeker als je van 1 persoon naar een meer-persoonshuidhouden gaat. Maar ook de waterschapsbelasting gaat omhoog om dezelfde reden.
Loon wordt alleen bij elkaar opgeteld als jij zelf bij verschillende werkgevers hebt gewerkt gedurende een jaar. Het salaris van een ander wordt er nooit bij opgeteld. Aangezien je geen samenlevingscontract of iets dergelijks hebt, ben je geen fiscale partner, dus doe je niet gezamelijk aangifte.
Inderdaad, als de huur onder de 4647 blijft, dan hoef je dit niet aan te geven. Ik kom ook nergens tegen dat je het toch ergens aan moet geven in je aangifte. Op de website van de Belastingdienst staat alleen dat je voor meer informatie contact op moet nemen en in het aangifteprogramma zie ik het zo niet terug.
Houdt bij het vaststellen van de hoogste van huur rekening met de extra kosten (gemeentelijke belastingen ed), maar ook met het puntensysteem!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben vanplan om het een langere tijd te verhuren, 2 of 3 jaar. Het verschil van 1 persoon belastingen naar 3 persoonsbelasting is maar enkele tientjes per jaar.
Ik zocht op Google onder: kamerverhuur en de gevolgen voor de eigen woning.
Ik vond de volgende site: " Beeldrijk" Ik denk dat u hiermee wel verder komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn 3 belastingsoorten met verschillende regels.
De toeslagen. Huurtoeslag deze is niet van toepassing voor jou, maar wel voor de huurders. Door de onderhuur is huurtoeslag waarschijnlijk niet mogelijk.
Mogelijk er wel effect op de andere toeslagen.
Voor de toeslagen wordt mogelijk de lonen bij elkaar op geteld. Dus als een van jullie toeslagen ontvangt geef dan wel de nieuwe situatie door aan de belastingdienst anders moet je achteraf de toeslagen terug betalen.

Zorg dat je een zakelijk huur overeenkomst op papier zet, anders ziet de belastingdienst jullie als een groot huishouden en moeten jullie samen aangifte gaan doen.

Jullie komen niet in een hogere belastingschijf want jullie zijn voor de inkomsten en zorgverzekeringswet geen fiscale partners van elkaar. Je twee huurders zijn het wel mogelijk van elkaar. Want zij wonen op een adres. En mogelijk moeten zij samen belasting aangifte doen.

Jullie dienen samen rioolrechten betalen en andere gemeentelijke heffingen. De eigenaar en/of hoofdgebruiker krijgt de rekening en dient deze te verdelen over de andere gebruikers van het huis. Je kunt in de zakelijke huurovereenkomst hierover afspraken maken.

Er zal geen effect zijn op de hypotheek.

U krijgt de kamerverhuurvrijstelling als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

De huur die u in 2013 ontving, was niet hoger dan € 4.536. Het gaat om de huur inclusief een eventuele vergoeding voor het gebruik van meubilair, energie en dergelijke.
Het gedeelte dat u verhuurde, maakte deel uit van uw woning. Het vormde dus geen zelfstandige woning.
U en de huurder waren tijdens de hele huurperiode ingeschreven bij de gemeente op het adres van uw woning.
U geeft een andere grens aan, maar daar kun jullie in goed overleg wel een oplossing voor vinden.

Ik hoop dat op alle punten een antwoord heb gegeven. Overigens zijn de andere antwoorden niet verkeerd.

Toegevoegd na 6 minuten:
Indien de huur boven de 4536 euro per jaar komt, dan dient u de huur inkomsten op te geven in box 3 en kunt u niet meer de gehele hypotheekrente aftrekken in box 1. Want je mag alleen hypotheekrente aftrekken van de woning waar jezelf in woont.

Je komt in zo situatie als je bijvoorbeeld zelf in de kamer gaat wonen en de rest van het huur verhuurd.