Waarom moet mijn schoonvader bij de aangifte IB, belasting terugbetalen over zijn AOW?

Mijn schoonvader ontvangt alleen AOW (18200 p/j) en een pensioentje 5500 p/j). Op de AOW wordt door de SVB 1070 euro aan loonheffing ingehouden en op het pensioen 830 euro aan loonheffing (bedragen afgerond).

Toch moet mijn schoonvader nog ruim 750 euro aan belasting terugbetalen aan het einde van het jaar. Over zijn totale inkomen (AOW en pensioen) is volgens de belastingdienst 2665 aan loonheffing verschuldigd (dit is al gecorrigeerd voor alg heffingskorting en ouderenkorting), terwijl dus maar in totaal 1900 is ingehouden op de AOW en pensioen.

Kan iemand uitleggen hoe dit mogelijk is / cq. betaalt mijn schoonvader mogelijk ten onrechte elk jaar geld terug aan de belastingdienst, doordat er een fout wordt gemaakt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik ken de hele situatie natuurlijk niet maar een mogelijkheid is dat er loonheffingskorting op beide inkomsten is toegepast, terwijl dat maar op één inkomen mag. Dan moet je aan het einde van het jaar de korting terugbetalen.

Ik had dit ten tijde ik twee banen had en op beide banen per ongeluk loonheffingskorting had toegepast.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Of hij valt door zijn pensioen in een hoger schaal.
fisbel
10 jaar geleden
@Chris:
Goed bedoeld, maar helaas fout antwoord Chris. Aan de ingehouden belasting bij het aanvullend pensioen is te zien dat op dit inkomen géén loonheffingskorting is toegepast.
In 2013 is het belastingpercentage schijf 1 voor 65-plussers opgehoogd van 15,2 naar 19,1% (vanwege uniformering loon) Ik heb een aantal aanvullende pensioentjes vallend in de eerste schijf gecontroleerd in de aangiften die ik voor 65-plussers verzorgde. Steeds komt er 19,0 % of 19,1% uit. Waarom er bij uw schoonvader bij het aanvullend pensioen slechts 15,1% is ingehouden (het percentage in 2012 was 15,2%) is mij een raadsel. In elk geval had hier € 1050 ingehouden moeten worden i.p.v. € 830 Bij te betalen dus zo'n € 220.

De te betalen belasting over het AOW-inkomen inclusief partnertoeslag is € 1064 Let wel: dit is de inkomstenbelasting. Er komt nog € 2411 premieheffing bij. Totaal: € 3575. Af; heffingskortingen: € 2066 Te betalen: € 1409 (inclusief heffingskortingen)
Er is door de SVB ingehouden € 1070 (…....) Achter bij te betalen: € 339

Ook moet er nog worden bijbetaald omdat een deel van het totale inkomen in schijf 2 terechtkomt:
Zoals u al aangeeft in uw reactie hierboven: (10,85 – 5,85) x € 4065 is € 203
Totale bijbetaling derhalve: € 220 + € 559 + € 203 is € 762.
Dit bedrag correspondeert met de € 750 die u in uw openingspost aangeeft.

N.B: het bevreemdt mij dat er op beide inkomens niet volgens de groene tabel zou zijn gewerkt. Hiervoor kan ik geen verklaring geven. Ik heb een onlangs gedane aangifte gecheckt AOW met partnertoeslag: € 811 ingehouden. SVB-inkomen: € 15081 Als check gebruik ik de VA2013. Die geeft € 814 aan als te betalen belasting. Op het inkomen van € 18.200 van uw schoonvader geeft de VA2013 als uitkomst € 1409 (zie hierboven)
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het niet vreemd dat de svb hier verschillende inhoudingen doet van de loonheffing? Bij ons is er over 18.093 een bedrag van 1385,- aan loonheffing ingehouden terwijl bij vs het jaarinkomen van de aow 107,- hoger ligt.
fisbel
10 jaar geleden
@Maria16:
Ik heb de SVB over een ander inkomen gebeld. AOW voor alleenstaanden 2013 is € 13.781 / ingehouden loonbelasting is € 144 Bij een cliënt met een AOW voor alleenstaanden en een inkomen van € 13.781 was de ingehouden loonbelasting echter € 0. Als reden werd aangegeven dat cliënt in het jaar daarvoor 65 jaar was geworden. (….....)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar wat als je dan al een heel jaar 65 bent?
Ik neem aan dat de schoonvader van vraagsteller ook al het hele jaar 65 was vorig jaar?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oeps,ben vergeten erbij te vermelden dat bij ons ook de partnertoeslag van toepassing is.