ik heb een privé factuur betaald met een zakelijke rekening, hoe breng ik dit in de boekhouding in?

hoe breng ik dit boekhoudkundig in, en onder welke grootboekrekeningen ?
ik heb een factuur van een leverancier betaald die privé bedoeld was maar met een zakelijke zichtrekening betaald via overschrijving op basis van zijn factuur.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.9K

Antwoorden (2)

Je hebt hem betaald per bank, de boeking wordt dan bij een BV:
Bank $$$ (credit)
Rekening-courant eigenaar $$$ (debet)
Je zult dit bedrag op een gegeven moment terug moeten betalen aan de BV. Wanneer je dit doet ontstaat er dezelfde boeking, maar dan met debet en credit omgekeerd.

Bij een eenmanszaak, vof ed:
Bank $$$ (credit)
Prive-opnames $$$ (debet)
Prive-opnames zijn een onderdeel van het eigen vermogen. Je moet hier rekening houden bij het maken van je aangifte inkomstenbelasting. Je hoeft dit niet terug te betalen omdat dit verrekend wordt met de winst die aan het einde van het jaar wordt toegevoegd aan je eigen vermogen. Mag natuurlijk wel (houdt het makkelijk). Na betaling, dezelfde boeking, met debet en credit omgekeerd.

Toegevoegd na 16 uur:
Deze boeking maak je pas als je je bankafschrift gaat inboeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Dat kan niet je kunt een bank van de zaak niet crediteren zonder bank afschrift. Hierdoor ontstaat een verschil tussen werkelijk bank en grootboek. Het is gewoon rekeningcourant en privé (debet) meer niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja precies zo heb ik het ook geleerd! Ronron1212
Computoon
10 jaar geleden
De boekingen van de afschrijving staan met verkeerde tekenrichting in het antwoord.
Computoon
10 jaar geleden
Ik zie het; staan toch goed. Ik ben echter gewend te beginnen met de debetregels van een journaalpost.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mag die factuur dan nog ingebracht worden bij dagboek inkopen ?
Ik heb dit als volgt gedaan : Factuur ingebracht op dagboek inkopen met grootboekrekening (Prive opnamen/stortingen) die op de balans staat als bezit. Via bank dagboek heb ik de betaling gematcht aan die factuur met grootboekrekening handelschulden/leveranciers (175000). De rekening waar het bedrag is afgegaan heb ik mijn zichtrekening genomen. Is dit de juiste manier?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Thomasvermeu: Jouw manier is ook goed, alleen met een stap meer (invoeren factuur) dan mijn voorstel. Let er wel op dat je geen btw als voorbelasting neemt!
@ronron12: Klopt, zodra je het bankafschrift boekt. Ik doe dit werk misschien iets te lang, aangezien het voor mij logisch was dat je pas boekt als je het bankafschrift inboekt. Terwijl je hier misschien niet zo snel aan denk als je minder ervaring hebt. :-)
@Computoon: Het is een kwestie van smaak. Nu heb ik eerst de post genomen die hetzelfde bleef, dan is het duidelijker.
Bij een eenmanszaak boek je van de afschrijving:
1 Prive ..
1 Aan bank
Saldo prive gaat aan het eind van het jaar naar het eigen vermogen, het is een feite een hulprekening van het eigen vermogen, en wordt daarmee gesaldeerd.
Bij een bv boek je van de afschrijving:
1 Rekening courant ...
1 Aan bank...
De bv heeft nu een vordering op jou. Nu maak je van je privebankrekening een overboeking naar je zakelijke bankrekening. Van de bijschrijving boekt de bv:
1 Bank...
1 Aan rekening-courant

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik ben er bij de beschrijving vanuitgegaan dat de factuur niet ten onrechte ook nog in de administratie is opgenomen, anders moet et meer gebeuren.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mag die factuur dan nog ingebracht worden bij dagboek inkopen ?
Ik heb dit als volgt gedaan : Factuur ingebracht op dagboek inkopen met grootboekrekening (Prive opnamen/stortingen) die op de balans staat als bezit. Via bank dagboek heb ik de betaling gematcht aan die factuur met grootboekrekening handelschulden/leveranciers (175000). De rekening waar het bedrag is afgegaan heb ik mijn zichtrekening genomen. Is dit de juiste manier?
Computoon
10 jaar geleden
Je hebt kennelijk een eenmanszaak en geen BV. Dan is privé en bedrijf niet echt gescheiden maar moet er wel voor gezorgd worden dat zuivere privékosten niet het resultaat van het bedrijf gaan beïnvloeden. Dan lijkt deze boeking me juist van de vastlegging van de nota:
1 Prive ...
1 Aan crediteuren ...
Voor het totale bedrag van de nota, dus inclusief de BTW op privéboeken. Van de betaling dit:
1. Crediteuren ...
1 Aan bank ... Als ik je toelichting goed begrijp, is dat ook gebeurd. (Het is in zijn geheel een balansboeking gebleven.) En dat was het dan. De kosten vallen zo niet in het resultaat van het bedrijf (wat fout zou zijn geweest) en de BTW is niet in vooraftrek genomen (wat ook fout zou zijn geweest). Aan het eind van het jaar boek je het saldo van 'Privé' weg op de grootboekrekening voor het eigen vermogen (of 'Kapitaal' zoals dit ook wel eens genoemd wordt) maar daar doe je nu verder niets mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste mijn wijze van inboeken is correct gebleven ? op het einde van het jaar moet ik het saldo prive crediteren en debetiren op rekening eigen vermogen ? is dat wat je bedoel op het einde?
Computoon
10 jaar geleden
Inderdaad, in feite wordt de grootboekrekening privé gesaldeerd met het eigen vermogen. Het privésaldo maakt daar deel van uit. Als je een administratiepakket gebruikt hoef je dit niet eens zelf te doen als er een optie 'eindejaarsverwerking' op zit. Want de grootboekrekening 'privé' is een hulprekening van het eigen vermogen. Bij een eenmanszaak is er geen andere optie dan die rekening te gebruiken. Je kunt wel een bankrekening voor privézaken hebben en een voor bedrijfszaken maar omdat er feitelijk geen scheiding is tussen ondernemer en onderneming bij de eenmanszaak loopt dit in elkaar over. Maar voor je zelf wil je dat natuurlijk overzichtelijk houden. Het enige wat niet nodig was geweest (dus: niet fout maar niet nodig) was de vastlegging van de privéinkoop in de administratie van je bedrijf. Dat had gewoon (kortweg) prive/aan bank kunnen zijn geweest, omdat het geen bedrijfskosten waren. Maar de boeking is niet fout nu het een eenmanszaak betreft, hij heeft het resultaat niet beïnvloed en de BTW ook niet. Bij een BV was het sowieso een foute boeking geweest, want daar zijn ondernemer en onderneming van elkaar gescheiden en horen privenota's niet in de administratie thuis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat bedoel je met gewoon kortweg Prive/bank?
is dit dan enkele een grootbankmutatie waarbij Prive debet is en bank credit ? Wat moet ik doen als ik van mijn spaarboek geld afneem (cash) en daarmee prive zaken koop en zakelijke kosten. Mag ik dit ingeven in kas? met volgende bewerking : kas af : bedrag van onkost en kas bij: bedrag van onkost ?
Computoon
10 jaar geleden
Privé/aan bank, dus privé debet en bank credit (daarop wijst het woord 'aan'. Ik zet het in het volgende steeds voor een te crediteren grootboekrekening) Stel je neemt geld op van de bank en stort het in de kas.
Boeking: kas/aan kruisposten (van de kasstorting, volgt uit het kasboek), en
kruisposten/aan bank (van de bankopname, wanneer de afschrijving zichtbaar is, volgt uit het dagafschrift ). Het geld is 'onderweg' en daarom wordt 'kruisposten' gebruikt. Het geld in de kas heb je meteen maar de afschrijving op het bankafschrift zie je later. Stel het opgenomen bedrag is euro 3630.-. Je koopt hiervoor een televisie voor 'privé' van eur 2000.- exclusief, btw 21% = eur 420; en een computer voor de zaak van eur 1000.- exclusief btw 21% = eur 210. Je betaalt beide artikelen contant bij de Mediamarkt. De journaalpost zou dan kunnen worden:
privé 2420.- (voor het tv-toestel)
computerapparatuur 1000.-
te vorderen btw 210.-
aan kas 3630.- NB: ik weet niet of je Nederlander bent maar ik weet wel dat sommige landen andere eisen stellen aan een boekhouding. Er zijn landen met voorgeschreven rekeningschema en landen waarin dit niet het geval is. Ook de verrekenbaarheid van de btw is niet steeds hetzelfde)