Kan ik van de belastingdienst verwachten dat ik het eind van het jaar extra moet bij betalen?

Ik heb twee banen. Baan 1 verdien ik 17.000 bruto, met loonheffingskorting. Baan 2 verdien ik 15.000 bruto, zonder looheffingskorting. Hoeveel inkomstenbelasting betaal ik en kan ik een aanslag verwachten van de belastingdienst?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
fisbel
10 jaar geleden
De conclusie is juist: er moet worden bijbetaald. Maar de formulering is onzorgvuldig: belasting wordt inderdaad ingehouden op het verdiende loon. Op de baan met het hoogste inkomen wordt minder belasting afgedragen vanwege de heffingskortingen (algemene heffingskorting, arbeidskorting) Bij de tweede baan wordt gewoon 37% belasting ingehouden (schijf 1) zonder toepassing van de heffingskortingen.

Antwoorden (3)

Dat is wel zeker. Bij beide banen houden ze belasting in volgens het inkomen dat je dáár krijgt. Doordat de totale som hoger is val je in dit geval in dit geval deels in een hoger belastingtarief.
10 jaar geleden
Over beide banen is regulier in schijf 1 belasting ingehouden (36,25%) De ene baan met heffingskorting en de andere baan zonder heffingskorting. Opgeteld is uw inkomen € 32.000 Als er geen aftrekposten zijn moet u bijbetalen. Schijf 1 gaat tot € 19.645 Over het hogere inkomen betaalt u 5,75% extra (42 – 36,25%)

De bijbetaling bedraagt derhalve: (32000 – 19645) x 5,75% is € 710
fisbel
10 jaar geleden
Voordat je een aanslag krijgt, zal je eerst een aangiftebrief krijgen. Als je de aangifte voor 1 april instuurt, hoef je geen rente te betalen. Als je voor 1 april geen brief krijgt , stuur dan zelf een aangifte want je loopt een dikke kans dat je dan later een aanslag krijgt en dan vanaf 1 juli ook (3%) rente moet betalen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het antwoord van Fisbel is prima, maar ik heb gereageerd omdat je in je vraag de aangifte oversloeg.