Wat is de percentage belasting bij het verdelen van winst tussen vrienden ontvangen op 1 bankrekening uit Bitcoins?

Ik heb met 5 vrienden (dus totaal 6 personen) geld ingelegd in een Crypto geld (soortgelijk aan Bitcoin). De winst zal worden uitbetaald op mijn bankrekening in USD. Nadat ik de winst heb ontvangen zal ik alle hun aandelen natuurlijk overschrijven op de rekeningen van mijn vrienden.

Stel de winst is straks 20.000 USD per persoon. Hoeveel belasting betaal ik dan uiteindelijk voor de ontvangst van 6 x 20.000 USD (1.200.000 USD) op mijn rekening en afschrijving van 5 x 20.000 USD naar hun eigen rekening?

Ik zoek de meest "belastingvriendelijke" manier natuurlijk om zoveel mogelijk winst te behouden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
SimonV
10 jaar geleden
Boven zo’n € 20.000,- betaal je vermogensrendementsheffing (1,2%).
Als je vrienden jou het geld “lenen”, wordt jouw vermogen niet groter.
Bij uitbetaling betaal je de lening + winst terug.
Het is natuurlijk minder gedoe om gewoon zes rekeningen te openen.

Het beste antwoord

Feitelijk hebben u en uw vrienden gewoon belegd. Dat is voor u gewoon belast in Box 3 in de inkomstenbelasting. De winst die u heeft behaald als zodanig wordt verder niet belast.

U en uw vrienden (mits die allemaal in Nederland wonen uiteraard): Worden in box 3 belast voor het totale vermogen. U betaalt 1,2% belasting over uw vermogen boven de 21.139 euro. Heeft u een fiscale partner dan is dit het dubbele.

Aandachtspuntje: Het totale bedrag wat u straks ontvangt, dat dient u onder uw vrienden te verdelen en over te maken voor 1-1-2015. Dit is namelijk het toetsingsmoment voor de heffing in box 3. Doet u dit niet en heeft u dan al het geld nog op uw rekening staan dan moet u belasting betalen over het volledige bedrag aangezien het op uw rekening staat.

Toegevoegd na 6 minuten:
Extra toevoeging:
Zorgt u er wel voor dat alles goed is vastgelegd. De Belastingdienst zal misschien een schenking zien in het feit dat u uw vrienden grote sommen geld over maakt en dat als zodanig willen belasten.

Nou is het dit niet, maar zorg er wel voor dat u dat ook aan de fiscus aannemelijk kan maken. Anders komt u wellicht voor onaangename verrassingen te staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het geld is op uw rekening gestort. Omdat de peildatum van 1 januari 2014 als is gepasseerd, hoeft u over dit bedrag geen vermogensrendementsheffing te betalen, mits u de 5 bedragen minimaal voor het einde van dit jaar op de rekenigen van uw 5 vrienden hebt gestort.

Als uw deel van € 20.000 volgend jaar nog op uw rekening staat betaalt u over dit bedrag 1,2% Box 3 belasting. Tenminste als uw vermogen Box 3 meer is dan € 21.179
fisbel