Is het mogelijk om legaal off-grid te wonen in Nederland, in een klein huisje wat niet is aangesloten en zonder woonbelasting te betalen?

Ik vraag me af of het mogelijk is om een stukje land te kopen en een "hutje op de hei" te bouwen om alleen in te wonen zonder verstrikt te raken in Nederlandse bureaucratie. (dus voor de wet dakloos)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leuke vraag, die ga ik volgen. Je weet maar nooit of je er iets van opsteekt...
+1
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Goos1307 Zo ver wil ik eerst nog maar niet gaan, wel zo veel mogelijk zelf verbouwen natuurlijk, maar ik zou water zelf opvangen en bewaren, en elektriciteit van zonnepanelen winnen. Ik heb gezien hoeveel mogelijkheden er zijn. (er is een hele 'tinyhouse' beweging in Amerika waar mensen een stukje grond kopen en vervolgens zelf een hutje neerzetten.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is dat in NL niet legaal mogelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik loop ook al een tijdje met die vraag rond, ik zou ook best "off grid" willen wonen in een earthship of zo.
Voor zover ik weet zijn in Nederland aansluitingen op water en riolering wettelijk verplicht, van elektriciteit ben ik iets minder zeker en gas is geen verplichting. Maar wat die verplichting betreft betekent dit dat de nutsvoorzieningen tot voorbij de voordeur moeten zijn aangelegd. Wat je er dan binnenshuis mee doet is jouw eigen zaak, zolang een ander er geen last van heeft Het is wel begrijpelijk dat nutsvoorzieningen verplicht zijn. Als dat niet het geval was, zouden er altijd huisjesmelkers zijn die woningen zonder voorzieningen (maar ook zonder de duurzame alternatieven) zouden verhuren aan mensen die aan de grond zitten en nergens anders terecht kunnen. Dan zou dat weer een onderkaste in de maatschappij vormen, met mensen die ziek zijn door gebrek aan hygiëne en/of schoon water. De wetgever werkt nog duidelijk vanuit oude ideeën. Met steeds meer mensen die nieuwe, duurzame, groene alternatieven zoeken, moet de wet eigenlijk aangepast worden. Verder zijn er altijd mensen die illegaal ergens wonen en als zwerver te boek staan, óf die zich op een ander adres in hebben geschreven maar daar niet verblijven. Zonder vaste woon- of verblijfplaats heb je in Nederland ook weer allerlei problemen, dus het blijft moeilijk om uit het systeem te stappen. Er zijn in Nederland mensen die off grid (dat is de Engelse term hiervoor, het betekent "los van het net") wonen, of die met meerdere mensen bezig zijn aan het realiseren van zulke projecten. Dat is te googlen. Neem eens contact op met hen, misschien hebben zij tips of ideeën.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iedereen bedankt voor de goede vragen reacties en interesse!! :-) daar wordt ik blij van!!!

Het beste antwoord

In theorie kun je als geen aansluiting op de riool en er geen afval op gehaald wordt onder die heffingen uitkomen, maar op het moment dat je eigenaar bent van de grond sta je in het systeem en krijg je een aanslag van de gemeente belasting. Alleen zal de gemeente veel moeite moeten doen om de aanslag te bezorgen op het hutje op de heide. Maar daarvoor heeft de gemeentelijke belastingambtenaar deurwaarders in dienst. De bureaucratie in Nederland is waterdicht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zodra je een stuk grond koopt, zit je vast aan een bebouwings- cq bestemmingsplan. Dus al zou je er mogen bouwen, kom je sowieso in aanraking met architekten, bouwplannen, kadaster, notaris en bijna 100% zeker aan gemeentelijke heffingen, bepalingen en natuurlijk niet te vergeten belasting. ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
jammer eigenlijk toch? innovatie wordt op die manier beperkt door de kortzichtigheid en bureaucratie...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en niet te vergeten:
- geld
- zelfstandig denken en handelen... 'dat moeten we niet willen met z'n allen' :-/