kan je op twee banen de loonheffingskorting niet toe te laten passen?

Ik heb op het ogenblik twee banen waarvan er eentje de loonheffingskorting heeft. Is het toegestaan om bij beide banen aan te geven dat je geen loonheffingskorting neemt. Ik betaal liever nu meer belasting dan dat ik aan het einde van de rit de belastingdienst veel moet gaan terug betalen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je het bij 1 bedrijf laat toepassen hoef je echt niet aan het einde van de rit veel terug te betalen hoor. Zonde als je nu zo lang moet wachten op je geld, een beetje vertrouwen zou goed zijn.
fisbel
10 jaar geleden
Bij 2 banen kan het niet laten toepassen van de heffingskorting wel eens een optie zijn. Dit vanwege bijbetaling door cumulatie van inkomens. Een deel van het inkomen komt dan in schijf 2 of een nog hogere schijf terecht.
fisbel
10 jaar geleden
Het later laten uitbetalen van teveel ingehouden belasting is een stuk minder aantrekkelijk geworden omdat er geen rentevergoeding meer wordt gegeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat ik bij beide wekgevers een nul uren contract heb en mijn uren heel erg wisselen per baan is het moeilijk te bepalen waar ik de heffingskorting wil toe passen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Anouchka, het is volkomen veilig om er gewoon eentje uit te kiezen, dan hoef je nooit bij te betalen als de andere het hoogste belastingtarief rekent (dus 52%). Je hebt dan kans dat je volgend jaar geld terug krijgt.

Het beste antwoord

Ja, dat mag. Als je (tijdelijk) te veel belasting wilt betalen dan zal de Belastingdienst en zijn verwachte nieuwe baas Eric Wiebes dat niet erg vinden. Je doet jezelf echter te kort. Je stalt je geld dan renteloos in "Den Haag". Als je in 2015 tijdig (voor 1 april) aangifte doet dan krijg je de te veel ingehouden loonbelasting als inkomstenbelasting (zonder rentevergoeding) voor 1 juli terug.

Als je echter je financiën goed onder controle hebt dan kun je beter de loonheffingskorting bij een baan toe latenpassen. Doe het dan - tegenstrijdig met de algemene adviezen- alleen op de baan met het laagste inkomen in 2014. Dan loop je ook niet de kans dat je door samentelling van de twee inkomens straks eventueel inkomstenbelasting zou moeten bijbetalen.

Als je de vraag zou stellen als je pas in het tweede halfjaar (dus na juni) bent gaan werken dan kun je ook tweemaal de algemene heffingskorting, dus op iedere baan laten toepassen. Omdat in de loonbelastingtabel elke maand 1/12 van de jaarkorting wordt toegepast, betaal je dan niet te weinig loonbelasting.
.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
De algemene heffingskorting op het laagste inkomen laten toepassen is een goed advies in deze situatie. Een +

Andere antwoorden (3)

Ja, dat mag. Andersom niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
hoezo andersom niet je moet dan gewoon na betalen bij de aangifte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat stond altijd op de formulieren waarmee je dat op moest geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk mag dat, zeker als je twee kleine baantjes hebt waarbij je in totaal niet over de 5700 per jaar komt zou ik dat wel doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om heel eerlijk te zijn wilde ik eigenlijk toch niet antwoorden naar klikte ik te laat op kruisje. Ik weet het allemaal niet meer en heb spijt X-(
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Joozd, wie niet tevreden is over het eigen gegeven antwoord kan het laten verwijderen. Dan worden wel de punten ingenomen, die je voor je antwoord kreeg..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet mijn punten!!!!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
haha dan gaan we minnetjes uitdelen ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ooooooh gemeen!!!!!1
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Joozd, andersom mag wel. Zie voor de voorwaarde mijn antwoord
Ja. Je ondervindt daarvan uiteindelijk geen financieel nadeel als je maar aangifte doet voor de inkomstenbelasting. Dan wordt met alles rekening gehouden en komt alles goed. Niet iedereen verkeert echter in de positie dat hij tot dat moment kan wachten.
Computoon
10 jaar geleden
Model
Opgaaf gegevens voor de loonheffingen

Let op!
– U bent niet verplicht om de loonheffingskorting te gebruiken, behalve als u naast een bijstandsuitkering gaat werken.
– Als u nu geen gebruik maakt van de loonheffingskorting, kunt u de eventueel te veel betaalde belasting na afloop van het kalenderjaar terugvragen via uw aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen.