Hoe gaat het met de loonheffingskorting als je wisselende uren werkt?

Stel dat je een heel jaar lang bij 1 uitzendbureau werkt, je werkt op oproepbasis en wordt per week uitbetaald.

De ene week werk je 3 uur, de andere week wel 30 uur en zo het hele jaar door.

Werkt de loonheffingskorting dan zo dat je aan het eind je volledige loonheffingskorting hebt 'opgebruikt' of is het zo dat je voor de weken dat je 3 uur hebt gewerkt er een 'tekort' is ontstaan in die heffingskorting zodat je het jaar erop nog geld terug krijgt?

Met andere woorden: werkt een loonadministratie zo dat de loonheffingskorting wat je de ene week niet gebruikt de volgende week wordt opgebruikt of gaat alles bij een weekloon gedeeld door 52?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Hoe de loonadministratie hiermee omgaat moet je aan de loonadministratie vragen.
Belastingtechnisch is het heel simpel. Het brutoloon wordt bepaald over het hele jaar. Daar moet je een hoeveelheid belasting over betalen. En daar gaat de loonheffingskorting van af.
Heb je teveel belasting betaald dan krijg je terug. Als je te weinig hebt betaald moet je bijbetalen.
Dat heeft verder niets te maken met uren per week en dergelijke.
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
De vraag van Pelle is hoe de heffingskorting in de loonadministratie verwerkt wordt. Daar geeft u geen antwoord op. Hoe de heffingskorting werkt voor de inkomstenbelasting is Pelle welbekend. Zie een eerdere posting van haar en ook haar antwoorden in de sector financiën & werk c.q. belasting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jij hebt het antwoord ook niet fisbel?
Er wordt per uitbetaling (dus per week) bepaald hoeveel de heffingskorting is volgens het 'voortschrijdend cumulatief rekenen'. De week erop wordt bepaald hoeveel ruimte er van de vorige periode nog 'over' is. Het is lastig om exact uit te leggen, maar als je zoekt op de term 'voortschrijdend cumulatief rekenen' vind je veel informatie van de belastingdienst met voorbeeldberekeningen.
paulus811