ik heb alleen aow en krijg de pgb van mijn stiefzoon?komen mijn toeslagen in gevaar?,,

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag wat meer informatie, krijgt u of uw stiefzoon pgb van de gemeente? Helpt u uw stiefzoon en betaald deze u, uit zijn pgb, of is het andersom?

Antwoorden (2)

PGB wordt aan iemand verstrekt omdat hij bijvoorbeeld hulp nodig heeft bij het huishouden. Iemand die wassen draait, schoonmaakt, boodschappen doet en andere klussen in het huishouden. Of de persoon heeft hulp nodig bij het zelf uitvoeren van huishoudelijke taken, zoals bijvoorbeeld bij het eten koken. De persoon die de hulp nodig heeft kan vaak de keuze maken om deze hulp in te kopen met een PGB van de gemeente.

U krijgt het PGB van uw stiefzoon schrijft u. Wil dat zeggen dat u wordt betaald vanuit het PGB-budget? Als dat zo is en uw stiefzoon krijgt het PGB, u helpt uw stiefzoon, zijn dat voor u inkomsten. Over deze inkomsten moet belasting worden betaald. In totaal zal dat ongeveer 25% zijn (inkomstenbelasting + premie ZVW).

N.B: als u de budgethouder bent en u betaalt uw stiefzoon voor de hulp vanuit het PGB-budget, zijn deze inkomsten bij uw stiefzoon belast. En zijn er geen gevolgen voor de toeslagen. Uw inkomen wordt immers niet hoger.

U krijgt nu maximale zorg- en/of huurtoeslag. Als uw inkomen wezenlijk hoger wordt door de uitbetaling vanuit het PGB-budget heeft dat invloed op de toeslagen. U zult minder toeslag krijgen en als de uitbetaling vanuit het PGB-budget een bedrag is van een kleine € 10.000 per jaar zal een eventuele huurtoeslag in zijn geheel vervallen en zal de zorgtoeslag iets minder worden.

U kunt met de hieronderstaande tool van de Belastingdienst eenvoudig bepalen hoeveel toeslag u krijgt bij een bepaald (bruto) inkomen. Zie bron 1.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een PGB kan bedoelt zijn voor de aanschaf van een rolstoel, aanpassing in het huis, vervoersvoorzieningen, verblijfskosten in verzorginghuis enzovoort.
En rest van de zorg kan dan gaan in natura. Het antwoord is zeer correct, maar ik vul het antwoord graag aan om te komen tot betere beantwoording van de lastige vraag.
fisbel
10 jaar geleden
Ik ben het met u eens dat er helaas uiterst summier informatie gegeven wordt. Met de kans op een onvolledig antwoord of fout antwoord. Hiermee sluit ik aan op wat crea direct al schreef: graag wat meer informatie. Wat ook niet duidelijk is: is er een fiscaal partner of niet. Het kan zinvol zijn de uitbetaling voor verzorging op naam te zetten van de fiscaal partner met het laagste inkomen.
De PBG van uw stiefzoon telt niet bij uw inkomen op.
En ook niet bij het inkomen van uw stiefzoon.
Toeslagen tellen ook niet op bij het inkomen.
En de hoogte van het belastbare inkomen is wat het recht op toeslagen bepaalt.

Als u vanuit het PGB van uw stiefzoon een aanvulling op uw inkomen krijgt, omdat u voor uw stiefzoon zorgt en daarvoor betaald krijgt, dan is het mogelijk dat u zo veel krijgt dat u minder toeslagen krijgt. Meer info hierover kunt u krijgen bij degene die de PGB verstrekt.

Ik raad u aan om (het deel van de PGB welke voor de verzorging gebruikt wordt) van stiefzoon via de Sociale verzekeringsbank uit te laten betalen als loon aan degene die uw stiefzoon verzorgd.

Als het PGB gebruikt wordt om hulpmiddelen te kopen, dan is dan wordt dat PGB niet omgezet in inkomen en telt dat deel niet meer als inkomen.

Het nog steeds de vraag wie uw stiefzoon verzorgt. En hoe het PGB ingezet wordt. Op het moment dat deze aanvulling komt, dan is de vraag beter te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Uit de vraagstelling blijkt dat uit het PGB geen hulpmiddelen worden gekocht. Degene die de zorg verleent wordt uit het PGB betaald en moet dit als inkomen opgeven. Van de eerste twee twee zinnen van uw antwoord moet er dus 1 fout zijn.
1. De PBG van uw stiefzoon telt niet bij uw inkomen op.
2. En ook niet bij het inkomen van uw stiefzoon.
.