mijn zus is gepensioeneerd en ikwil daar gaan wonen hoe zit dat financieel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
waar gaan wonen?

Antwoorden (1)

Als u gaat samenwonen wordt u in SVB-termen de partner van uw zus.
Uw zus verliest daardoor de AOW voor alleenstaanden – 70% van het minimumloon.
Vanaf het ogenblik van samenwonen krijgt uw zus de AOW voor samenwonenden – 50% van het minimumloon. Haar inkomen wordt daardoor bruto ruim € 4000 per jaar lager.

Voor de toeslagen wijzigt er niets, behalve als er huurtoeslag is. U wordt als medebewoner beschouwd en uw inkomen telt mee voor de hoogte van de huurtoeslag. Daarbij is de maximum grens voor samenwonenden wel hoger.

N.B: Alsu bijvoorbeeld een notarieel samenlevingscontract zou afsluiten met uw zus, wordt u fiscaal partners van elkaar en dus ook toeslagpartners. Dit kan met name de zorgtoeslag betreffen.

De gemeentelijke belasting zal voor uw zus iets hoger uitkomen.
Door het samenwonen is er natuurlijk maar 1 woning nodig. En ook de vaste lasten zoals gas, water, elektra zullen door het samenwonen minder zijn.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De door haar te betalen verontreinigingsheffing zal wat hoger worden.