Kan salaris van december 2011 dat is uitbetaald in jan. 2012 en belast volgens bijzonder tarief, nu nog gecorrigeerd worden?

Als iemand z'n salaris over de maand december 2011 uitbetaald krijgt in januari 2012, wordt dit belast volgens bijzonder tarief, terwijl dit normaal gesproken gewoon volgens de witte maandtabel zou gebeuren.
Dit scheelt in dit geval ruim € 400,-
En dit is niet gecorrigeerd na aangifte over 2012 gedaan te hebben. De belastingdienst kijkt natuurlijk gewoon naar het totale inkomen over 2012 en herkent niet dat er een bedrag van 2011 bij zit.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het salaris is uitbetaald in januari 2012. En behoort daarmee tot het inkomen van 2012. Het totale inkomen van een jaar telt. Hoe dat inkomen is opgebouwd: uit verschillende inkomens of uit een nabetaling doet er verder niet toe. U betaalt belasting over het jaarinkomen.

Bijzonder tarief zegt niet zoveel. Er is misschien voorlopig teveel belasting ingehouden. Maar de tijdelijk teveel betaalde belasting krijgt u weer terug door aangifte te doen.
fisbel
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Ik denk niet dat er sprake is van een jaaropgaaf die gecorrigeeerd had moeten worden. Of het extra inkomen nou behoort tot 2011 of tot 2012 maakt in het totaalplaatje van inkomen 2011 en inkomen 2012 waarschijnlijk weinig uit. Als een inkomensbestanddeel behoort tot een ander jaar behoort bij het totale inkomen van dat andere jaar (2012) weer een bepaald bedrag aan te betalen belasting. Net zoals er over het totale inkomen in 2011 een bepaald bedrag aan te betalen belasting verschuldigd is. Soms kan het schuiven naar een ander jaar bijvoorbeeld een nabetaling nadelig uitpakken. Maar dan gaat het meestal over toeslagen bijvoorbeeld huurtoeslag die over een bepaald jaar (gedeeltelijk) terugbetaald moet worden vanwege het hogere inkomen. Een andere situatie is de ouderschapsverlofkorting die minder wordt of niet gegeven wordt door het hogere inkomen. Informeert u bij uw salarisadministratie.