In welke belastingaangifte moet je zakelijke kilometers (ZZP) opgeven?

Omzetbelasting of Inkomensbelasting? Ik lees er verschillende info over en word maar niet wijzer. Ik begrijp dat je het van de winst moet aftrekken, maar hoort het dan vervolgens thuis bij de omzetbelasting (laatste kwartaal) of bij de inkomensbelasting (medio maart)?

Het gaat om zakelijke kilometers met een privéauto.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

De € 0,19 per kilometer moeten in de inkomstenbelasting vermeld worden. Het maakt geen verschil of men ondernemer is dan wel een resultaatgenieter. Het volgende kan over de kilometers worden gezegd:

Van het resultaat dat je jaarlijks opgeeft aan de belastingdienst (wat je dus verdient, waarbij 'inclusief BTW' niet bestaat omdat dat niet tot het resultaat behoort. De BTW moet immers afgedragen worden) mag je € 0,19 x aantal gereden kilometers aftrekken als zijnde kosten voor uw onderneming.

Verdien je met je onderneming € 10.000 per jaar (belastbaar resultaat dat opgegeven wordt bij de aangifte IB) en rijd je 4000 km per jaar, dan mag je van die € 10.000 4000 x € 0,19 aftrekken. Je komt dan uit op € 10.000 - € 760 = € 9240. Dit bedrag telt voor de IB aangifte. Over de € 9260 betaal je dan belasting.

Het BTW verhaal staat hier los van.
fisbel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit moet met de IB (ik heb helaas even geen tijd om de bron te vermelden).