Kan je bij een nieuwe gemeente al inschrijven als je huurwoning (particulier) nog niet verhuurd is?

Momenteel huur ik een tekoopstaand appartement in X dmv een legaal contract vanuit de makelaar. Echter wegens ziekte kan ik er niet langer wonen en is de eigenaar zo coulant om mijn verplichte huurtermijn te negeren en de woning nu al weer online aan te bieden. Mijn spullen ben ik al aan het weghalen.

Nu ga ik verhuizen naar een andere gemeente en inschrijven bij mijn partner. Mag ik dit nu al doen, ookal is de woning nog niet verhuurd? Of mag dit pas als er ook daadwerkelijk iemand in gaat wonen die er legaal verblijft?

Ik bedoel.... De kosten vanuit de gemeente moeten toch door mij betaald worden zolang ik het huur? Maar als ik me uitschrijf, lijkt mij dag dit niet goed gaat.....

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Zodra je op je nieuwe adres gaat wonen kun je jezelf in laten schrijven bij de gemeente,dit heeft verder niets te maken of je vorige woning al dan niet verhuurd is aan nieuwe bewoners.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus dit zal ook geen problemen of extra kosten opleveren voor de eigenaar van de woning ?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Nee, een eigenaar gaat niet meer betalen simpelweg omdat zijn huis leeg staat. Uiteraard zal hij wel inkomsten mislopen omdat er geen betalende huurder meer in zijn huis zit, maar dat zijn geen kosten die te maken hebben met de GBA. Overigens kan het voor bepaalde belastingen uitmaken hoeveel mensen in een woning wonen. Een vertrokken huurder kan dan zelfs goedkoper uitvallen voor die belasting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee hoor,de eigenaar betaald toch niet de gemeentelijke heffingen? Het kan wel dat je nog een eventuele naheffing krijgt van de periode dat je nog ingeschreven staat in de 'oude woning' .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn dank is groot Maria16 en Ozewiezewoze. Ik ging er vanuit dat ik de gemeentelijke heffingen zou moeten blijven betalen of dat dit bij de eigenaar van de woning terecht zou komen, ik moet nl toch de huur blijven betalen totdat er een nieuwe huurder is. Maar zit nu ook met uwv en huisarts. Huidige verblijfplaats en huurwoning zit 50 km tussen :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat staat er dan ik je huurcontract,ik bedoel ben je een bepaalde termijn aangegaan voor het huren van de woning?
Je dient je in te schrijven op het adres dat je hoofdverblijfplaats is. Ook als je nog huur betaalt voor je oude woning maar daar niet staat ingeschreven hoef je daar geen gemeentelijke lasten (afvalstoffenheffing, rioolrechten, etc.) te betalen. Je hebt ook geen rechten meer op tegemoetkomingen zoals huursubsidie wanneer het niet je hoofdverblijfplaats is (waar je ook bent ingeschreven).