Welke dollarkoers moet ik gebruiken voor de belastingaangifte?

Mijn belastingaangifte moet ik natuurlijk in euro's doen. Maar ik heb ook een beleggingsrekening met Amerikaanse dollars, en wat aandelen op de Amerikaanse beurs die dus ook in dollars genoteerd staan.

Voor mijn belastingaangifte moet ik dat geld en de waarde van die aandelen omrekenen naar euro's.

Welke koers moet ik daarvoor gebruiken? Mijn bank rekent het zelf niet voor mij om, en op Internet vind ik op verschillende sites verschillende koersen, ook als ik dezelfde koersdatum gebruik.

10 jaar geleden
16.4K

Het beste antwoord

Ik ga er vanuit dat uw vraag de aangifte 2013 betreft. Maar aangifte 2012 is ook goed.

Over het algemeen geldt voor een rekening in buitenlandse valuta de factuurdatum. Het notabedrag moet per die datum of minimaal binnen een maand na deze datum omgezet worden in euro's. Voor spaargeld / aandelen / beleggingsrekening geldt dezelfde regeling. Ik weet niet wanneer u de opgave in dollars van uw aandelenrekening / beleggingsrekening precies krijgt. Als dat 1 januari 2013 is is 1 euro omgerekend 1,3302 dollars. Het bederag in dollars omrekenen naar euro's doe je door het bedrag te delen door 0,65176665.

U kunt per maand omrekenen met de tools van de Belastingdienst hieronder. De belastingdienst heeft wisselkoersen per maand van de vreemde valuta van de laatste 5 jaren beschikbaar.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/douane_voor_bedrijven/naslagwerken_en_overige_informatie/koerslijsten/koertslijsten_2013/
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/douane_voor_bedrijven/naslagwerken_en_overige_informatie/koerslijsten/koertslijsten_2013/koerslijst_mei_2013

Toegevoegd na 53 minuten:
Corretie: 0,65176665 moet zijn 0,75176665
fisbel
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Ik neem aan dat je met 0,65176665 0,75176665 bedoelt.
Waarom verwijst de link naar een koerslijst mei 2013?
fisbel
10 jaar geleden
@SimonV:
Het is oppassen met al die cijfertjes. De correctie van de 6 in de 7 heeft inmiddels plaatsgevonden. Ook de link in de bron is aangepast. Er was per ongeluk al op de knop verzenden gedrukt. Bij de tweede keer kreeg ik de melding dat er al een antwoord was gegeven. Maar de goede link had ik toen moeten plaatsen. Dat is dus nu gebeurd. Bedankt. Zo komen we tot goede berichtgeving.
SimonV
10 jaar geleden
Ik had nog een puntje:
"door het bedrag te delen door 0,75176665" : bedoel je niet vermenigvuldigen met?
fisbel
10 jaar geleden
En weer bedankt voor het kritische meelezen.
Er moet natuurlijk vermenigvuldigd worden. Bijvoorbeeld 1000 dollars x 0.75176665 is 751,76665 euro's. Een dollar is minder waard dan een euro. Of omgekeerd: een euro is meer waard dan een dollar.
Cryofiel
10 jaar geleden
Die cijfertjes en het vermenigvuldigen of delen, dat lukt me allemaal wel. Voor mij is het belangrijkste de verwijzing naar de koerslijsten van de Belastingdienst. Die had ik zelf namelijk nog niet gevonden. Bedankt voor deze verwijzing en voor de begeleidende uitleg.