Hoeveel krijg ik terug van de belastingdienst?

Hallo,

Mijn moeder betaalt in principe alles van mij. Ik werk nu voor 2 verschillende werkgevers(1 ontvang ik loonheffingskorting, andere niet). Nu kregen wij een brief van de Belastingdienst. Ik krijg dus geld terug van de belasting van mijn werkgever waar ik het minste verdien(loonheffing).
Ik dacht dat dat ik recht heb op al het geld wat op de belastingbrief staat. Maar nu hoor ik dat mijn broertjes in een soortgelijke belastingbrief ook geld terug krijgen terwijl die helemaal niet werken.

Hoe kan dit en hoe kan ik er achter komen op welk deel ik recht heb?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
fisbel
10 jaar geleden
Zijn de broertjes minderjarig of meerderjarig?
Als ze minderjarig zijn en géén inkomen hebben kan ik geen enkele situatie van belastingteruggave bedenken. Zie verder mijn antwoord hieronder.

Het beste antwoord

Je krijgt geen geld terug van de werkgever, maar van de Belastingdienst. Als er over beide inkomen opgeteld teveel belasting is ingehouden mag het teveel aan betaalde belasting worden teruggevraagd. Dat doe je door aangifte te doen. Dat je moeder alles voor je betaalt staat hier volkomen buiten.

Dat de broertjes ook geld kunnen krijgen als er géén inkomen is, is uiterst vreemd. Je hebt het hier toch over een teruggave voor de inkomstenbelasting. Ik denk dat je inkomstenbelasting verwart met toeslag. Je broertjes kunnen recht hebben op bijvoorbeeld zorgtoeslag. Dan moeten ze wel minimaal 18 jaar zijn. Maximale zorgtoeslag is er als het (persoonlijk) inkomen lager is dan ruim € 19.000 en het inkomen mag niet meer zijn dan € 28.482 (jaar 2014).

Toegevoegd na 7 minuten:
De zorgtoeslag bij een inkomen van € 0 tot ruim € 19.000 is € 72 per maand (jaar 2014)
fisbel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je moet een aantal dingen niet door elkaar halen. Je krijgt geen belasting terug van de werkgever waar je het minst bij verdient. Je krijgt geld terug van de belastingdienst.
Als ik even aanneem dat jullie allemaal nog thuis wonen. Het gaat in dat geval om het gezinsinkomen.
Over dat totale inkomen betaal je belasting. Maar een deel van die totale belasting hoef je niet te betalen (wordt je kwijt gescholden).
Het hele gezin krijgt nu de teveel betaalde (ingehouden) belasting terug.
Dat komt niet toe aan individuele gezinsleden, maar aan het hele gezin.
Ik denk dat je er van mag uitgaan dat de belastingdienst het goed heeft berekend, maar dat je een teruggave niet mag toewijzen aan bepaalde gezinsleden.
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
@reddie: je schreef:
Het hele gezin krijgt nu de teveel betaalde (ingehouden) belasting terug. Dat komt niet toe aan individuele gezinsleden, maar aan het hele gezin. // Ook: de teruggave mag je niet toewijzen aan bepaalde gezinsleden (….) --------------------------------
Sinds de invoering van de Wet inkomstenbelasting 2001 geldt dat de belasting in principe een individuele heffing is. Als de broertjes geld krijgen komt dat dus aan hen persoonlijk toe. Er kan geen sprake zijn van een belastingbedrag dat aan het gezin toekomt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij de toeslagen gaat het juist wel weer om het gezinsinkomen.
Het loont de moeite om belastingaangifte te doen voor iedereen, dus alle gezinsleden. Moeder en alle zonen/broers.
fisbel
10 jaar geleden
@carscac:
vervelend dat ik moet corrigeren op formulering.
Bij toeslagen gaat het uitsluitend om het toetsingsinkomen - van een persoon / aanvrager of van twee personen zijnde toeslagpartners c.q. fiscaal partners. Het 'huishoudinkomen' is geen leidend principe voor de toeslagen. Voorbeeld: twee meerderjarige samenwonenden met gezamenlijke huishouding, niet zijnde fiscaal partners, inkomens van 20K en 15K, zijn geen toeslagpartners van elkaar. Bij huurtoeslag gaat het om het inkomen van de aanvrager + evtl. toeslagpartner, aangevuld met het inkomen van medebewoners, niet zijnde onderhuurder(s) met contract. Medebewoners zijn ook inwonende meerderjarige kinderen.
Bij huurtoeslag kan dus sprake zijn van 'gezinsinkomen' Voor minderjarigen met inkomen inclusief ingehouden belasting loont het meestal de moeite aangifte te doen. Voor meerderjarigen zonder aangifteplicht is het aan te raden te onderzoeken of er belastingteruggave mogelijk is. Met aangifteplicht moet er sowieso aangifte worden gedaan.