Hoeveel mag een inkomend kind max verdienen in een maand, zonder dat het gevolgen heeft op de bijstandsuitkering van de ouders?

Als je 18 jaar bent en geen studiefinanciering ontvangt. Maar je wel een bijbaantje hebt en wat extra verdient in een maand. Met gevolgen bedoel ik dat de bijstandsuitkering dan omlaag gaat of dat er geen huursubsidie meer wordt gegeven aan de ouders.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De eigen inkomsten van een inwonend kind van 18, 19, 20 jaar beïnvloeden de bijstandsuitkering van de ouders niet. Tenzij het inkomen van het kind meer bedraagt dan € 618,29 netto per maand.

In de tweede link las ik een bedrag van € 660,98 per maand. Dit zijn bedragen voor het jaar 2013. Informeer dus bij de gemeente wat het werkelijk netto bedraag is dat je per maand mag bijverdienen.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beïnvloed het de bijstand ook als de inwonend kind nog op de middelbare school zit?
Wat zijn de financiële gevolgen op de ouders indien je kind meer verdient dan de toegestane bedrag?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel valt een studerend kind op de middelbare school ook onder inkomend kind.
fisbel
10 jaar geleden
Als het kind 18 jaar is en meer verdient dan wat er in het antwoord staat wordt er gekort op de bijstandsuitkering. Dat is momenteel (meestal) 10%. Men is wel ermee bezig een nieuwe wet te maken: de huishouduitkeringstoets. Maar die gaat pas 2015 in. Loon uit werk wordt hierbij volgens de plannen niet verrekend met de uitkeringen in het huishouden. Overigens: als je nog middelbare scholier bent en 18 jaar, kom je dan niet in aanmerking voor de tegemoetkoming scholieren? (WTOS) Deze tegemoetkoming wordt niet gekort op de bijstandsuitkering van je moeder. Lees:
http://www.duo.nl/Images/7148_tcm7-597.pdf
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja ik ga ook een tegemoetkoming ontvangen maar ik heb het over mijn loon uit arbeid.