Inkomstenbelasting: wat wel of niet mee te nemen in box 3?

Situatie: net afgestudeerd, thuiswonend, (momenteel) alleen kosten voor de zorgverzekering.

Ik weet dat ik mijn studieschuld kan moet ingeven in Box 3. Wat ik niet weet, is of ik andere doorlopende kredieten (hoewel klein) moet ingeven.

Naast een ING studentenkrediet heb ik ook doorlopende kredieten bij Wehkamp en Neckermann.

Moeten deze bedragen ook opgeteld worden? En gaat het dan om de totaalbedragen of de bedragen die nog openstaan? In het geval van het laatste, vanaf welke datum moet ik dan rekenen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
fisbel
10 jaar geleden
Antwoord: zie hieronder.
Net afgestudeerde studenten komen vaak in aanmerking voor de middelingsregeling. Als het inkomen in het laatste volledige studiejaar laag was, in het jaar van afstuderen wat hoger en in het eerste jaar dat er volledig wordt gewerkt weer wat hoger komt de middelingsregeling in beeld. Deze regeling middelt de inkomens van drie opeenvolgende jaren en rekent de belasting opnieuw uit. Voorbeeld: inkomens laatste drie jaren zijn € 10.000 € 10.000 en € 30.000 (jaren 2011, 2012 en 2013) De teruggave via middeling is in dit voorbeeld € 499
Probeert u maar eens 3 inkomens in te vullen. Zie http://www.belastingwijzer.nl/rekenmodule/middelingsregeling-inkomen.html

Het beste antwoord

Schulden ook de schuld studiefinanciering en andere kredieten kunt u opnemen in Box 3 – bij schulden. Liefst per organisatie vermelden. Houdt u er rekening mee dat schulden geen enkele invloed hebben als er geen vermogen (lopende rekening / spaargeld / aandelen) hoger dan de vermogensrendemensvrijstelling tegenoverstaan. M.a.w. als uw vermogen niet hoger is dan € 21.139 heeft het opnemen van schulden geen zin.

Houdt u er ook rekening mee dat de eerste € 2900 bij schulden niet meegeteld wordt.
De eerstvolgende peildatum is 1 januari 2014.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor uw reactie. Begrijp ik het dan goed, dat ik in een situatie zoals de mijne, dat ik niets hoef in te vullen in zowel box 1, 2 als 3? In 2014 zal ik pas inkomen genereren en op zoek gaan naar een eigen woning e.d. Wel zal er in datzelfde jaar een grote financiering plaatsvinden, maar dat is, naar wat ik heb begrepen, pas van belang bij de inkomstenbelasting van 2015.
fisbel
10 jaar geleden
Als u geen vermogen boven de vrijstelling heeft heeft het invullen van de schulden geen zin. De Eigen Woning zit in Box 1. .
Wat u bedoelt met grote financiering begrijp ik niet goed. Aankoop Eigen Woning? De Eigen Woning zit in Box 1. .
As er kosten worden gemaakt t.a.v.een hypotheek ten behoeve van de financiering van een eigen woning (advieskosten, notariskosten hypotheek, NHG, betaalde hypotheekrente e.d.) zijn deze kosten van belang voor de aangifte 2014. Op te nemen bij: Eigen Woning Box 1.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wederom dank voor uw reactie. De financiering betreft een ondernemerskapitaal om in middelen te kunnen investeren. Daarnaast zal ik volgend jaar ook moeten uitkijken naar een eigen woning (als ex-student woon ik nu nog, noodgedwongen, bij mijn ouders). Ik heb voor nu geen andere uitgaven dan mijn zorgverzekering en de maandelijkse incasso's voor eerder genoemde doorlopende kredieten. De studieschuld hoef ik pas in 2015 af te lossen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vermogen in box 3 bestaat uit belastbare bezittingen onder aftrek van de aftrekbare schulden. Als het vermogen, dus het saldo, meer is dan € 21.139 dan pas hoef je de vraag te behandelen.
Dan, naast bij voorbeeld de vorderingen op banken en andere(n), in mindering te brengen alle schulden (minus belastingschuld), inclusief komende termijnen maar exclusief toekomstige rente. Daarbij tellen p.p. de eerst € 2.900 echter niet mee.