Wordt mijn lage inkomen ook belast in de 52% schaal omdat mijn fiscaal partner een hoog inkomen heeft?

Ik ga vanaf maart voor het eerst geld verdienen uit een baan. Momenteel woon ik nog thuis, maar ik wil gaan samenwonen met mijn partner. Ik ga zo'n 13000 bruto per jaar verdienen en hij verdient 55000 euro per jaar. Wij houden ons inkomen echter gescheiden. Wordt ik als ik zijn fiscaal partner ben, nu ook in box 1 volgens het hoogste tarief belast?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.2K
SimonV
10 jaar geleden
Je wordt individueel belast. Wat je partner verdient, maakt hierbij niet uit.
Je kunt hier berekenen hoeveel belasting je gaat betalen: http://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html

Antwoorden (2)

Nee, iedereen wordt apart belast. Ook is het zo dat je alleen 52% belasting betaalt over het deel boven de 55.991 euro per jaar.

Stel dat je € 56.000 verdient per jaar.
Je betaalt dan over de 1e schijf: 37% van € 19.645 = € 7.268
Over de 2e schijf: 42% van € 13.718 = € 5.761
Over de 3e schijf: 42% van € 22.628 = € 9.503
En in de 4e schijf: 52% van € 9 = € 4 (afgerond naar beneden)

Totaal dus € 22.536 aan belasting. Gelukkig krijg je meestal ook nog korting op de loonheffing dus zul je uitkomen op iets van € 19.700 wat je aan belasting moet betalen.

Premies voor de sociale voorzieningen moeten hier nog van af, alsmede eventueel pensioenopbouw etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
€ 7.268
€ 19.645
€ 13.029
€ 22.532
52% vanaf € 55.991
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraagsteller gaat 13000 per jaar verdienen en 19700 aan belasting betalen?
ronron1212
10 jaar geleden
Pelle ik geef alleen even een correctie voor de boven genoemde bedragen en de antwoord geven geeft aan vanaf t/m met welke tarief over welk inkomen gaat op zich helemaal correct behalve de genoemde bedragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ronron ik heb het niet tegen jou... Donny gaat met een fictief bedrag rekenen terwijl vraagsteller gewoon in de vraag heeft gezet hoeveel men per jaar gaat verdienen met als gevolg dat het er op lijkt dat de vraagsteller 19700 moet betalen waar maar 13000 verdiend wordt!
ronron1212
10 jaar geleden
Dat klopt Pelle jammer genoeg
fisbel
10 jaar geleden
DonnyS:
Premies voor de sociale voorzieningen moeten hier nog van af, alsmede eventueel pensioenopbouw etc. ??? Dat begrijp ik even niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@fisbel en ts, de sociale voorzieningen zitten inderdaad al standaard in de loonheffing. Eventueel pensioenopbouw via de werkgever heb ik niet meegenomen in het voorbeeld, maar dat zou nog van het brutoloon afgaan. @Pelle, de ts vraagt niet hoeveel belasting hij gaat betalen. Hij vraagt of hij in box 1 volgens het hoogste tarief wordt belast. Met mijn voorbeeld probeer ik aan te geven wat de spelregels zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat snap ik wel maar aangezien er een getal gegeven wordt kun je dat natuurlijk prima gebruiken om een conclusie te trekken. Nu moet vraagsteller het nog zelf uitzoeken.
Uw partner moet over het inkomen van € 55.000 belasting betalen in schijf 1, 2 en 3.
Totaal inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen: € 22.116
De belastingkortingen gaan eraf: de algemene heffingskorting van € 2100 en de arbeidskorting van € 1526 Totaal verschuldigde belasting voor 2014 is € 18.490
(voor 2013 is dat € 18.982)

U betaalt over uw inkomen van € 13.000 – € 4809 belasting
Maar door de heffingskortingen wordt dat € 1782 (jaar 2014)

Houdt u er rekening mee dat wanneer u fiscaal partners wordt u de zorgtoeslag die u nu waarschijnlijk heeft gaat verliezen. De zorgtoeslag verliest u niet als u wel samenwoont, maar geen fiscaal partners van elkaar bent.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn vriend heeft een koophuis, als ik mezelf op zijn adres inschrijf ben ik dan nog niet automatisch zijn fiscaal partner?
fisbel
10 jaar geleden
Nee, als u gaat samenwonen bent u geen fiscaal partners van elkaar.
Uw vriend heeft een koopwoning. Maar u bent niet samen eigenaar van de koopwoning. Dus bent u geen fiscaal partners van elkaar.
U wordt wel fiscaal partners van elkaar als er een notarieel samenlevingscontract zou worden afgesloten. Of als u een kind zou krijgen. U behoudt dus uw (eventuele) zorgtoeslag. Voor toeslagen zijn de regels voor samenwonen m.i.v. 2013 gewijzigd. Voorheen was je toeslagpartners van elkaar als je meer dan een half jaar samenwoonde. Maar dat is niet meer.