Betaal je ook belasting over je gewone betaalrekening van de bank?

Ik weet dat je belasting moet betalen over je spaarrekening als je boven een bepaald bedrag komt, maar geld dat ook voor gewone bankrekening?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
24K

Het beste antwoord

Als u op 1 Januari van het jaar (geldt ieder jaar weer) meer als 20.000 euro op uw rekening heeft moet u belasting daarover betalen. Het maakt niet uit of u 22.000 euro op de spaarrekening heeft staan en 0 euro op de lopende rekening of andersom.
Zelfs een combinatie van 18.000 euro op de spaar en 4.000 euro op de lopende houdt in dat je belasting moet betalen. Het gaat er dus om wat je hebt!
Bij andere banken neerzetten heeft ook geen zin! De banken moeten alles doorgeven aan de belasting, dus als u een spaarrekening heeft van 10.000 euro bij de ING en 8.000 euro bij de ABN Amro en nog 4.000 op de lopende bij de ABN Amro om maar een voorbeeld te noemen betekent betalen!
De enige remedie om dat niet te hoeven doen is het geld in een oude sok stoppen, of uitgeven aan dure dingen als auto's, wasmachines etc. voor 1 Januari.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geld in een oude sok, in een kluis, maar ook geld dat je nog als vordering te goed hebt (bijvoorbeeld lopende afhandeling van een nalatenschap) dien je op te nemen in je belastingaangifte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (3)

Ja dat geldt ook daarvoor.
Anders zou iedereen natuurlijk vlak voor de meetdatum van de belasting even zijn geld tijdelijk op zijn gewone bankrekening zetten om zo minder belasting te betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ligt er aan hoeveel je er op 31 december op hebt staan.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.spaarbaak.nl/vraagbaak.php?zw=moet+ik+ook+belasting+betalen+over+betaalrekening
10 jaar geleden
Geld in een ouwe sok stoppen kan, maar ook contant geld telt mee. Contant geld is vrijgesteld tot 512 euro.

Enkele tips om uit box 3 te blijven:
- Los kleine schulden af in box 3 en de eigenwoningschuld in box 1 voor zover je hypotheekverstrekker dit toelaat (vaak maximaal 10% van de hoofdsom per jaar).
- Koop wat je kopen moet, bijv. auto, fiets, reparaties aan auto, reparatie in en om huis, apparatuur
- Betaal vooruit! Als je je verzekeringen voor een jaar vooruit betaalt krijg je korting en je vermindert je vermogen.
- Als je echt veel geld heb: beleg in groene beleggingen. Deze zijn vrijgesteld tot 56.420.
- Sluit een uitvaartverzekering af. Deze is vrijgesteld tot 6.859.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je de zorgverzekering voor volgend jaar eind december vooruit betaalt krijg je 3 % premiekorting en mogelijk ook nog 1,2 % belastingkorting in box3. Data is een rendement van 4,2 % ofwel ruim 9% per jaar.