blijft 35% bijtelling voor oudere auto's voorlopig?

ik wil een auto van de zaak uit 1998, dus 15 jaar oud. Volgens de huidige wetgeving moet ik dan 35% van de dagwaarde, in dit geval plm. 3000 euro, bij m'n inkomen tellen. Gaat deze regel veranderen?

10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

De rijksoverheid scherpt de CO2-grenzen voor de bpm vanaf 2015 verder aan. Dat is afgesproken in het Begrotingsakkoord tussen D66, ChristenUnie, SGP en de coalitiepartijen.

Percentages worden meestal voor 5 jaar vastgelegd. Een benzine auto met een CO2-uitstoot van 120 g/km die op 1 maart 2013 voor het eerst in gebruik is genomen houdt tot en met maart 2018 (5 jaar) het 20% bijtellings-percentage. Als de auto in april 2018 nog als zakenauto wordt ingezet, gaan vanaf 1 april 2018 (weer gedurende 60 maanden) de op 31 maart 2018 geldende CO2-grenzen in met bijbehorende bijtellings-percentages. En die zijn dan in ieder geval hoger.

Voor young-timers – auto's van voor de eeuwwisseling is er m.i.v. 2014 een 'zachte landing' Niet langer 25% over het inkomen moet worden bijgeteld, maar 35% van de economische waarde (dagwaarde) Dat kan honderden euro's of zelfs duizenden schelen.

In de politiek weet je het nooit zeker. Maar omdat deze younttimer-regeling na heftige strijd zal worden ingevoerd in 2014 is niet te verwachten dat de regeling de volgende jaren opeens weer vervangen wordt door een andere regeling. Wel kunnen er per jaar aanscherpingen zijn. Bijvoorbeeld in percentagehoogte,
fisbel