Ik heb overwaarde van mijn huis. Ga eerst wat huren. verbouwen in huis van vriend, kan ik daar mijn overwaarde voor gebruiken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overwaarde is iets fictiefs, het wordt pas wat als je je huis NU wil verkopen en dat lukt. Banken geven heel lastig een lening op de overwaarde op je huis en het is ook zeker niet slim om er nu iets mee te doen.
fisbel
10 jaar geleden
U heeft overwaarde op uw eigen woning.
Allereerste vraag: is de woning al verkocht?
Dit omdat u schrijft dat een huurwoning gaat huren. N.B: Als u 3 jaar huurt vervalt de overwaarde.
De rente van uw eventuele nieuwe hypothecaire lening is weer volledig aftrekbaar na deze 3 jaar. Als uw woning is verkocht heeft u geld ter beschikking.
Met dat geld mag u doen wat u wilt. U mag dus ook het geld gebruiken om te verbouwen in de woning van uw vriend. Als u hem het geld leent, heeft u een vordering op uw vriend. Het geld blijft dan van u.
Als de woning van uw vriend een eigen woning is, kan zelfs onder voorwaarden de rente van de lening aan uw vriend aftrekbaar zijn voor uw vriend (familiebank constructie)

Het beste antwoord

Als je je huis verkocht hebt, en je hebt er meer voor gekregen dan datgene
wat je geleend hebt bij de bank en je hebt je hypotheek dus helemaal afgelost
en alle kosten betaald.................ja dan heb je winst.

Dan is die overwaarde iets waard en heb je geld.
En met dat geld mag jij doen wat je wilt.
Je mag dat weggeven aan een vriend voor de verbouwing.
Je mag dat lenen aan die vriend voor de verbouwing.
Je mag het gebruiken om je huurwoning in te richten.
Het is jouw geld, dus je mag het besteden zoals je wilt.

Zolang je huis niet verkocht is, is overwaarde fictief en nauwelijks iets waard en kun je het dus nergens voor gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niet zolang je geen zekerheid hebt over de verkoop prijs van de woning. Geldt opmaken dat er niet is blijkt uit de afgelopen tijd, is geen verstandige keuze. Anders is het als je huis ongeveer 3 t waard is en een hyptheek van 75000, dank kan je dit in deze tijd wel doen.