Ik werk in China, wat met mijn belastingen?

Mijn bedrijf regeld momenteel alles ivm mijn belastingen, vooral het verschil Belgie - China. Doch er is een regel dat ik minimum 2 jaar zou moeten blijven om geen belastingen meer te moeten betalen in Belgie. Ik ben hier nu al 17 maanden, maar nu willen ze mij terugsturen naar Belgie. Moet ik nu EN in Belgie EN in China belastingen betalen? Ik wil ze hier in China overtuigen dat vervroegd terugsturen hen ook veel geld gaat kosten en het misschien beter is om nog 5 maanden te wachten.
Ik heb alles afgezocht maar vind daar niets over terug.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Internationale belastingverdragen proberen voorkomen dat je dubbel belasting betaalt.

Het document dat je zoekt is het belastingverdrag tussen china en belgie.
Daar je waarschijnlijk het chinese versie wil hebben kan ik je daar niet bij helpen, ik spreek geen chinees en het lezen er van is nog lastiger.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik kan ook geen chinees lezen of schrijven, de nederlandstalige versie is goed. Maar ik heg het verdrag gelezen en daar staat niets vermeld van 2 jaar, hoewel het fiscaal kantoor daar toch direct een opmerking over maakte.
fisbel
10 jaar geleden
@carsrac:
Natuurlijk is het belastingverdrag afgesloten tussen China en België niet alleen in het Chinees beschikbaar. Er is een Engelse versie, Franse versie én Nederlandse versie beschikbaar. Op 20 december 2012 is een voorontwerp belastingverdrag tussen China en Belgie tot stand gekomen. Dit verdrag moet het verdrag van 1985 aangevuld in 1996 gaan vervangen. Een behoorlijk antwoord op de nogal specifieke vraag zal TS op goeievraag niet krijgen. Het zal al lastig genoeg zijn een belastingadviseur in België of China te vinden met specifieke kennis op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kort samengevat geeft Fisbel een perfect antwoord. Maar het antwoord op de vraag is ben je in België ook belastingplichtig voor je wereld inkomen? Zo ja, dan zijn er regels in het verdrag Belgie/China om te waken voor het betalen van dubbele belasting. In het geschetste geval lijkt het er dus op dat u belastingplichtig blijft voor België en wel voor je wereld inkomen. De voorheffingen die in China zijn ingehouden zullen dus in aanmerking worden genomen en in mindering worden gebracht, of er zal anderszins rekening worden gehouden met het reeds in China belaste deel van uw wereld inkomen. Dit is geregeld in het verdrag ter voorkoming van dubbele belasting. Opmerking: Het blote feit dat u langer dan 2 jaar in China de kost verdiendt wil misschien nog niet betekenen dat het ook einde Belastingplicht in België betekent. Misschien eindigt ook in België de belastingplicht pas als u =metterwoon= dat betekent met los laten van alles wat u aan België bind het land heeft verlaten.