tot hoeveel mag je als particulier verdienen voordat de belastingdienst eraan te pas moet komen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Tot zo'n € 5700 is 'belastingvrij' door de kortingen zoals algemene heffingskorting en arbeidkorting.
Als er over een jaarinkomen lager dan dit bedrag belasting is ingehouden doet u er verstandig aan aangifte te doen. Als het inkomen hoger uitkomt moet u aangifte doen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als u niet in loondienst bent maar bijvoorbeeld freenlancer ben u premie Zorgverzekeringswet verschuldigd,ook bij een inkomen lager dan zo'n € 5700. Dat is 5,65% voor 2013.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Let ook op bij een utikering! Dan komt voor zover ik weet al direct de overheid om de hoek kijken. (niet zeker, maar in ieder geval niet pas bij 5700 euro)
SimonV
10 jaar geleden
Betekent dit dat als ik € 1000,- met een hobby verdien, dit ook bij de belasting moet opgeven teneinde hierover € 56,50 premie te betalen?
fisbel
10 jaar geleden
@imonV:
Als u ernaast inkomen heeft omdat u in loondienst bent of omdat u een uitkering heeft betaalt u minimaal 37% belasting (schijf 1) over de inkomsten uit hobby. En inderdaad daarnaast ook nog eens € 56 premie ZVW. U mag wel de kosten die u heeft in mindering brengen op de inkomsten.
SimonV
10 jaar geleden
@fisbel: bedankt voor je reactie. Als ik verder geen loon of andere inkomsten heb, moet ik dus over € 1000,- (hobbyinkomsten minus eventuele onkosten) bij de belasting opgeven teneinde hierover € 56,50 premie te betalen?
fisbel
10 jaar geleden
Ja. Maar u vult het anders in. Bijvoorbeeld:opbrengsten uit overig werk: € 1200. Aftrekbare kosten: € 200. In dit voorbeeld betaalt u dus belasting over € 1000. Dat wordt € 0. (inkomstenbelasting)
De ZVW-aanslag is € 56 (2013) en € 54 (2014)
SimonV
10 jaar geleden
Zeer verhelderend. Bedankt! Ik lees regelmatig dat je tot 5700 euro niets hoeft op te geven, maar dat klopt dus niet.
fisbel
10 jaar geleden
Dat klopt inderdaad niet. Hoewel het hier een 'grijs gebied' betreft.
Uw enige inkomen is de € 1000, niet verkregen via een werkgever.
Als een burger weet dat er meer dan € 45 belasting te betalen is, heeft hij een aangifteplicht. Dat kan dus ook premie ZVW zijn. Maar stel dat uw inkomsten uit overige arbeid na aftrek van kosten € 750 zouden bedagen, dan is er weer geen aangifteplicht. Want de verschuldigde € 42 ZVW-aanslag wordt op nihil gesteld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de info, zal volgende keer beter kijkend de vragen al gesteld zijn. Wendy