Fiscale partner niet opgeven in IB-opgave, wat zijn de mogelijke consequenties?

Mijn man heeft de accountant die al jaren onze IB opgaven verzorgd opdracht gegeven om uit de aangifte 2011 (dit jaar ingediend) te verwijderen dat wij gehuwd zijn, de partner is zelfs in beide opgaven helemaal weggehaald. Uiteraard is dit gebeurd nadat ik de aangite heb gezien en goedgekeurd. Ik heb niet voor akkoord getekend. Kan ik hierdoor in de problemen komen? Heeft dit consequenties voor andere zaken dan alleen de aftrekposten? Moet ik een nieuwe opgave doen. De accountant reageert niet op mijn verzoek voor meer informatie.

Daarnaast heeft mijn man de voorlopige teruggave van 600 euro per maand weggehaald uit zijn aangifte, waardoor het resultaat was dat hij een teruggave van 7200,- zou moeten ontvangen. Betaalt de Belastingdienst zo'n bedrag uit zonder de aanslag te controleren? Hij weigert om zijn definitieve aanslag over te leggen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden, ik merk dat elk antwoord weer nieuwe vragen oproept. Dus ik ga zelf een adviseur inschakelen om me te helpen.

Antwoorden (2)

Uw man heeft de accountant opdracht gegeven u als fiscaal partner te verwijderen uit zijn aangifte. M.a.w. zijn aangifte is op dit punt fout ingevuld. Dat hoeft nog niet direct te betekenen dat de fiscus is benadeeld. Maar hij kan wel vragen over de aangifte krijgen zolang de aangifte nog niet definitief is. Het kan ook zijn dat het langer duurt voordat de aangifte wordt afgehandeld. Want de kans op 'uitworp' is groter. Dat wil zeggen dat de computer zijn aangifte eruit gooit en dat de aangifte extra wordt gecontroleerd.

Ook als de aangifte definitief is kan de Belastingdienst er nog op terug komen. Als er een zogenaamd 'nieuw feit' wordt geconstateerd kan dat zelfs nog tot 5 jaar na het jaar van de aangifte. Of twee jaar als er een fout wordt geconstateerd. Zie de bron.

Bij fiscaal partnerschap is niet alleen de verdeling van de aftrekposten een punt. Als er aftrekposten zijn en daar lijkt het op gezien de grote teruggave dan zal er toch overeenstemming op dit punt met u als fiscaal partner moeten zijn. Als uw man bijvoorbeeld alle hypotheekrenteaftrek aan u toebedeelt en u als fiscaal partner krijgt de helft dan begrijpt u dat dit niet klopt. Maar als u niets claimt bijvoorbeeld omdat u geen aangifte hoeft te doen is er op dit punt niets aan de hand.

Het niet vermelden van de voorlopige teruggaaf van € 600 is niet verplicht. Deze teruggaaf zal sowieso door de Belastingdienst worden verrekend. Uw man weet dus nu al dat hij maximaal € 6600 terug krijgt.

Ook de verdeling van eventueel vermogen (spaargeld) kan zo een punt zijn. Uw man zal niet direct door de Belastingdienst beboet worden op grond van de onjuist ingevulde aangifte. Maar vragen t.a.v. zijn aangifte of correcties zal hij wel kunnen krijgen.

U vermeldt niet of u over 2011 aangifteplichtig was. Als dat niet zo is dan zult u er niets over horen. Maar als er wel aangifteplicht was en uw man wordt gecorrigeerd dan kan dat ook voor u consequenties hebben.
fisbel
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
@meerje1:
Fiscaal is het in uw situatie gunstiger om gezamenlijk aangifte te doen.. Omdat er nog geen aangifte 2011 en 2012 is gedaan voor u (per abuis) kunnen deze gezamenlijke aangiften nog worden ingestuurd. Omdat u uitsluitend AOW-inkomen heeft is er een verhoogde vrijstelling vermogen van zo'n € 28.000 Daarnaast is er de gewone vrijstelling van ruim € 21.000. Dat scheelt natuurlijk nogal wat belasting Box 3. (bijna € 600 per jaar) De winst zit niet zozeer in de verdeling van het vermogen, als wel in het feit dat er ook voor u aangifte wordt gedaan d.m.v. de gezamenlijke aangifte. Daardoor wordt de vermogensvrijstelling voor u benut met als belastingvoordeel € 600 per jaar N.B: verdeling vermogen kan in sommige situaties lucratief zijn als uw man door 'slimme' verdeling Box 3 minder verzamelinkomen krijgt dan € 35.000. Het gaat dan om het realiseren van de ouderenkorting. Meer inkomen dan circa € 35.000 betekent géén ouderenkorting. Minder inkomen dan € 35.000 betekent wél ouderenkorting. Voor 2012 is de ouderenkorting ruim € 800.
Als de account en uw man weigeren om de aanslag te laten zien, dan kan dat een reden zijn om de belastingdienst hierover te informeren. Uit uw verhaal maak ik op dat u mogelijk niet de belastingaangifte gezamenlijk wil indienen. Uw man wil het zeker niet.

Indien u onafhankelijk van uw man belastingaangifte wil doen, omdat u uw deel van de belastingteruggave wil ontvangen, dan zou ik voor de 3300,-- gaan. Dit betekend wel u niet op de standaard manier belastingaangifte kan doen, maar dit of schriftelijk of dit laten doen door een belastinginspecteur.

De belastingdienst combineert de informatie die in de Gemeentelijke basisadministratie staat en wat in de belastingaangifte staat.
Verwijderen van de fiscale partner kan technische wel, maar de uitbetaling van de teruggave zal zeker op zich laten wachten.

Wel of niet vermelden van voorlopige teruggave heeft weinig effect, behalve op de hoogte van de teruggave.

Of u het wel of niet goedgekeurd heeft is niet relevant, dat u het niet heeft kunnen ondertekenen wel.

Als uw man een ondernemer is dan mag hij afzonderlijk aangifte doen.

Als u aan de veilige kant wil zitten, dan zou ik onafhankelijk van u man aangifte doen.

Hierna een telefoontje naar de belastingdienst doen dat u getrouwd bent met uw man en uw belastinginspecteur en die van uw man combineert de twee indien nodig.

Meer info zie de link die is toegevoegd.

Toegevoegd na 4 minuten:
Sorry ik zie net dat het lijkt dan ik tegenstrijdige informatie geven heb, maar zijn diverse manieren om het op te lossen. De complexe manier is vooraf melden dat u getrouwd bent of net als uw man de aangifte incorrect in te vullen en daarna het laten aanpassen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
@carsrac:
Een ondernemer MOET afzonderlijk aangifte doen.
Wel moeten de (persoonsgebonden) aftrekposten op elkaar zijn afgestemd. Ik lees echter niet dat de partner een ondernemer zou zijn. Wat bedoelt u met 3300,- ??
Schriftelijk aangifte doen. Waarom ??