hebben minderjarige een belastingsplicht? Hoe zit het dan met met de onroerende voorheffing op hun spaarboekje(s)

En denk hiebij dat ze bvb een zuivere intrest hebben van 10.000€

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Spaarboekjes zijn niet onroerend.
Ivana
10 jaar geleden
België?
In Nederland wordt het vermogen van een minderjarige bij het vermogen van de vader of moeder van het kind opgeteld, waarna er dus ook belasting van wordt geheven.

Het beste antwoord

Voor minderjarige kinderen geldt in België dezelfde regeling als in Nederland.
Ouders die wettelijk beschikken over het genotsrecht op de inkomsten van hun minderjarige kinderen moeten de intresten (rente) die hun kinderen op hun eigen spaarrekening hebben gekregen, bij hun eigen intresten optellen (voor elke ouder de helft). Als de ouders daardoor het vrijgestelde bedrag overschrijden, moeten ze het bedrag daarboven opnemen in hun belastingaangifte.
In tegenstelling tot Nederland telt voor de inkomstenbelasting niet het spaarbedrag maar de rente over de spaarrekening.

Zodra de kinderen meerderjarig zijn, moeten de ouders de intresten van de kinderen niet meer bij hun eigen intresten op te tellen. Elk meerderjarig kind heeft zelf recht op de vrijstelling van € 1 830.

Zodra u met de intresten van een bepaalde spaarrekening boven het vrijgestelde bedrag uitkomt, zal uw bank enerzijds 15 % roerende voorheffing inhouden op het intrestgedeelte dat boven de vrijstelling uitkomt en anderzijds het centrale meldpunt van de fiscus op de hoogte brengen van dat intrestgedeelte. Daarnaast is het in dat geval aan u om datzelfde bedrag op te nemen in uw jaarlijkse belastingaangifte

Wanneer u uw spaargeld over diverse spaarrekeningen bij verschillende banken spreidt, en erop let dat u met de intresten nergens boven het vrijgestelde bedrag uitkomt, ontsnapt u aan de roerende voorheffing. Zelfs al komt u met al uw intresten samen wel aan een hoger bedrag. Daardoor ook zal het centrale meldpunt van de fiscus er niet van op de hoogte zijn dat u méér intresten hebt dan het vrijgestelde bedrag.

Maar leest u in de link wat de gevolgen kunnen zijn als u in de jaarlijkse aangifte 'vergeet' op te nemen dat u in totaal meer intrest hebt dan de vrijgestelde bedragen voor u, uw partner en uw kind(eren)
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
merci voor het goede antwoord.