geldt bij schenking ouders-kind een leeftijdsgrens van 40 jaar bij een schenking van € 24.000 in 2014 ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

De tijdelijke verruimingsmaatregel schenking t.b.v. de eigen woning is m.i.v. 1 oktober 2013 ingegaan en zal gelden tot eind 2014. De ontvanger hoeft niet meer tussen de 18 en 40 jaar te zijn.

Deze maatgel betekent dat iedereen van een familielid of van een derde een schenking mag ontvangen van maximaal € 100.000. Dit bedrag is belastingvrij. In de link is te lezen waar de ontvanger het geld voor moet gebruiken. Het Belastingplan 2014 moet nog aangenomen worden door de Tweede en Eerste Kamer, maar de Belastingdienst heeft verzekerd dat reeds nu gebruik gemaakt mag worden van de verhoogde vrijstelling.

Als er eerder in 2013 al een schenking van iemand is ontvangen mag van 1 oktober 2013 tot en met 31 december 2013 nog een schenking ontvangen worden tot het bedrag van € 100.000 is bereikt. Als u de schenking maar gebruikt word voor de eigen woning.

Toegevoegd na 5 minuten:
De leeftijdsgrens van 18-40 geldt nog wel voor de 'gewone' eenmalig verhoogde vrijstelling. Ook geldt deze leeftijdsbegrenzing als de gift wordt gegeven ter bekostiging van een studie (maximaal ruim € 51.000)

Toegevoegd na 12 minuten:
De studie moet minimaal pr jaar € 20.000 kosten exclusief levensonderhoud.
Voor de leeftijdsgrens van de eenmalig verhoogde vrijstelling 18-40 jaar is 1 uitzondering mogelijk. Als de partner van het kind nog geen 40 jaar is geldt eveneens de verhoogde vrijstelling.
Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/schenking_doen/vrijstelling_voor_schenkingen_aan_kinderen/vrijstelling_voor_schenkingen_aan_kinderen
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit gaat alleen over de schenking t.b.v. de eigen woning. Hoe zit het met de eenmalig verhoogde schenking die ouders sowieso aan hun kinderen mogen doen?
ronron1212
10 jaar geleden
18 tot 40 jaar, eenmalig verhoogde vrijstelling 24.676 euro tot 51.407 euro (studie of huis), of
100.000 euro per kind als het geld besteed wordt aan een eigen huis. stippel
fisbel
10 jaar geleden
@stippel
Na 5 minuten heb ik mijn antwoord aangevuld:
De leeftijdsgrens van 18-40 geldt nog wel voor de ‘gewone’ eenmalig verhoogde vrijstelling Misschien hebben jouw vraag en mijn toevoeging elkaar gekruist.