Wat houdt de cafetaria regeling (terugvordering van deel van reiskosten) precies in?

Ik werk in het onderwijs en daar kun je deelnemen aan de cafetariaregeling. Hierbij kun je een onbelast deel van je reiskosten terugvorderen. De begeleidende brief is me niet duidelijk en ik vraag me af of dit de 20 euro administratiekosten waard zijn? En hoe ik concreet dit bedrag terug zie op mijn loonstrook?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Dan wordt dat bedrag meestal van je 13e maand bruto ingehouden en als netto bedrag uitgekeerd. Per saldo heb je als voordeel dan de belasting over die reiskosten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De reiskostenvergoeding wordt verrekend met (een deel van) de eindejaarsuitkering of (een deel van) het salaris van de maand december

Als de werknemer heeft gekozen voor verrekening met de eindejaarsuitkering en deze is niet toereikend zijn voor totale verrekening wordt een deel van het salaris van de maand december voor verdere verrekening gebruikt.

Verrekening vindt, ongeacht de gekozen bron, plaats in de maand december.
Over het bedrag wordt geen loonbelasting ingehouden. De reiskostenvergoeding is dus onbelast.

U betaalt wel € 20 administratiekosten. Dus u zult moeten bepalen of de bespaarde belasting over de reiskostenvergoeding tegen deze kosten opweegt.
fisbel