verhuren van garage: hoe werkt dat belastingtechnisch?

wij hebben onze garage verbouwd tot cursusruimte en gebruiken hem zelf ook om cursussen te geven. We hebben ervoor gekozen hem als particuliere ruimte te zien en geen bedrijfspand. Nu verhuren we deze ruimte ook aan anderen zodat zij er workshops kunnen geven. Moeten we de opbrengst van deze verhuur opgeven bij de belasting en zo ja, waar valt die verhuur dan onder? ( verhuur is toch niet hetzelfde als ' inkomsten uit overige werkzaamheden')?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

Er zijn te weinig gegevens om hier een sluitend belastingadvies te kunnen geven. Genereert u inkomsten uit de door u gegeven cursussen? Waarschijnlijk wel. Geeft u de inkomsten op als overige inkomsten in uw belastingaangifte? Doet u als ondernemer aangifte of als particulier?
Is de woning een eigen woning? Is er hypotheekrenteaftrek? Is er extra hypotheek vanwege de verbouwde garage?

U voldoet niet aan de voorwaarden voor de kamerverhuurvrijstelling. Zie de link in de bron. Er is immers geen vaste huurder. Het verhuurde deel van uw woning (de garage) valt derhalve in box 3. Dat betekent dat u de waarde van het gedeelte dat u verhuurt (de garage) opgeeft als vermogen box 3 en een even groot deel van de eigenwoningschuld aangeeft in box 3. (bij schulden) De rente over het verhuurde deel mag u dus niet aftrekken. De verhuuropbrengsten zijn echter vrij van belastingheffing.

Ook kan het 'simpele' verhuren van de omgebouwde garage consequenties hebben met betrekking tot de vast te stellen WOZ-waarde. Begrippen als leegwaarderatio zijn voor de vast te stellen WOZ-waarde een onderdeel. Begrippen als zakelijke en onzakelijke verhuur. Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/erven/waardebepaling_bij_erven_en_schenken/berekening_van_de_waarde_van_verhuurde_woningen/voorbeeld_gedeeltelijk_verhuurde_woning_met_gebruikelijke_huurprijs

Een deskundig belastingadvies lijkt in uw situatie op z'n plaats. Op de gok uw belastingformulier invullen na wat globale goedbedoelde adviezen via internet is niet aan te raden.
fisbel
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
De belastingadviseur die u geraadpleegd hebt is van mening dat over de huuropbrengsten van de garage belasting moet worden betaald. Dat zou kunnen betekenen dat de verbouwde garage als bedrijfspand wordt gezien. Het pand heeft immers een eigen huisnummer. Uw vraag verandert zo van een vraag t.b.v. een aangifte voor particulieren in een vraag voor ondernemers. Informatie van de Belastingdienst:
Kosten van een eigen pand dat u geheel als bedrijfsruimte gebruikt, kunt u aftrekken van de opbrengsten (lees: de huuropbrengsten) van uw onderneming. Tot deze kosten behoren onder meer:
* de energiekosten, verzekeringskosten, schoonmaakkosten en
dergelijke
* de inrichtingskosten, zoals vloerbedekking, behang, bureau(s) en kastruimte (over deze kosten moet u mogelijk afschrijven)
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/wat_u_verder_wilt_weten/bedrijfsruimte/bedrijfspand_in_eigendom_prive_of_ondernemingsvermogen Het advies van de belastngadviseu hoeft geen slecht advies te zijn: de huuropbrengsten vermelden bij overige inkomsten. U heeft hier immers de mogelijkheid om gemaakte kosten zoals hierboven vermeld in aftrek te nemen. Omdat de huuropbrengsten relatief gering zijn hoeft er per saldo dan niet veel belasting te worden betaald. Hoewel: als de netto huuropbrengst (huur minus kosten) zeg € 3000 is zal de te betalen belasting over deze huuropbrengst toch wel 42% (schijf 2 en/of 3). En waarschijnlijk vermeerderd met 5% a 6% ZVW premie. Of dit hét antwoord is op uw vraag durf ik niet te zeggen. Op het forum: www.higherlevel.nl worden uitsluitend antwoorden gegeven op vragen van ondernemers / belastingaangifte – zakelijk. U zou daar ook uw licht kunnen opsteken.