Indien je als verhuurder van licht en geluid ook zelf de DJ bent, mag je dan 2 verschillende btw tarieven hanteren?

Het verhuur van licht en geluid valt onder het 21% tarief, maar volgens mij mogen DJ's 6% berekenen naar hun opdrachtgever. Klopt dit?
Hoe moet hier dan een sheiding in aan worden gebracht?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (2)

Of de 6% op DJ klopt weet ik niet. maar over de scheiding: Ik heb wel eens een factuur gekregen, volgens mij van een groothandel horeca waarop 2 btwtarieven stonden. Dan staat er onderaan de factuur "btw 21% : €...." "btw 6% : €...." dus er staat twee keer btw, er staat ook twee keer om welk bedrag het gaat bij dat btwpercentage, dus over welk bedrag ze de 6 of 21% berekenen, vervolgens hoeveel btw je dan betaalt in elke categorie. Onderaan stond dan het totaalbedrag van de factuur. En volgens mij stond bij elk artikel ook aangegeven in welke categorie het viel door middel van een 6 of 21 achter elk product.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dj's -althans, dj's die op danceparty's e.d. draaien- worden door de belastingdienst gezien als uitvoerend kunstenaars en sinds 01-07-2012 mogen ze draaien tegen 6% BTW. Voor verhuur van licht- en geluidsapparatuur is geen uitzondering gemaakt dus die gaat altijd tegen 21% als je ondernemer voor de omzetbelasting bent.
Als je een 'danceparty dj' bent moet je de nota dus splitsen en aparte regels maken voor de BTW.
BTW 6% over ... = ...
BTW 21% over ... = ...

En de zaak totaliseren.

"Uitvoerende kunstenaars

Sinds 1 juli 2012 valt het optreden door uitvoerende kunstenaars onder het 6%-tarief. Dit tarief geldt alleen als er een artistieke prestatie wordt verricht. Hieronder vallen de volgende optredens:
(...)
■optredens van diskjockeys of videojockeys op dance-party’s en dergelijke
(...)

Voorwaarde is dat het om optredens gaat die het publiek direct of indirect kan beluisteren of bekijken. Bijvoorbeeld:
■optredens in theaters, concertzalen en dergelijke
■optredens voor radio, televisie of voor een cd-opname
■optredens in films of commercials
■muziekuitvoeringen voor films
■optredens in rollenspelen bij cursussen

(...)
De volgende diensten gelden niet als optreden en vallen onder het 21%-tarief:
■diensten van regisseurs, geluidstechnici of fotomodellen
(...)"
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als een videojockey tegenwoordig als kunstenaar word gezien wil ik als lichttechnicus ook als een kunstenaar gezien worden klinkt toch leuker op feestjes ik ben lichtkunstenaar :-)