Ik heb mijn huis verkocht en wil het kindsdeel vrijwillig uitkeren aan de kinderen. Hierover is al erfbelasting betaald. Heeft dit gevolgen voor hen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.1K

Antwoorden (3)

Het kan alleen gevolgen hebben voor de vermogensbelasting verder niets omdat de erfbelasting is betaald.
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
vermogensbelasting bestaat sinds de vorige eeuw niet meer. Bedoelt Ronron1212 misschien de belasting over het fictief rendement in box 3, belastbaar voor zover het boven belastingvrije deel uitkomt?
ronron1212
10 jaar geleden
Box 3: sparen en beleggen ja maar het is en blijft voor mij belasting over vermogen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens de richtlijnen is GoeieVraag een vraag & antwoordplatform en heeft tot doel kennis te ontwikkelen en te delen. Dat gebeurt door het stellen van vragen en het geven van antwoorden. Het geven van meningen maakt dit medium tot een chataangelegenheid. Meningen die niet overeenkomen met de feiten dus afwijken van de objectieve werkelijkheid zijn m.i. misleidend en strijdig met de richtlijnen.
Kortom vermogensbelasting bestaat in Nederland niet.
ronron1212
10 jaar geleden
Per 1 januari 2001 is de Wet op de Vermogensbelasting 1964 ingetrokken en vervangen door de vermogensrendementsheffing in box 3 van de Wet inkomstenbelasting 2001. Daarbij wordt door de belastingdienst over het vermogen in box 3 een rendement van 4% verondersteld en dit wordt belast dit tegen 30%. Uiteindelijk wordt dus 1,2% (30% van 4%) geheven over het vermogen.
ihave zo is het bekend bij nederlander vermogens belasting. Ik geef geen mening maar gewoon een feit Je belasting benamingen kloppen Maar de nederlander ziet het als vermogensbelasting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ronron 1212 de enige Nederlander zou zijn dan heeft hij gelijk. Anders niet.
Al u het in een keer wil uitkeren is er geen probleem. Doe het wel via de giro of bank met de vermelding uitbetaling kindsdeel. Of via een andere officiële manier zodat het te bewijzen valt dat het geen gift is maar een uitkering van het kindsdeel. Bewijs dat de erfbelasting is betaald is ook nuttig om dat bij de papieren van de uitkering aan de kinderen te geven. Deze schriftelijke bewijsstukken dienen de kinderen 5 jaar te bewaren als bewijs dat over de gift al erfbelasting is betaald.

Indien het kindsdeel gebruikt wordt voor financiering een huis van het kind, dan kan er ook gebruik gemaakt worden van de 100.000 euro vrijstelling.

Hou rekening er mee als de betaling van de erfbelasting minder dan 5 jaar geleden is, dat er een navordering kan komen. Omdat de waarde van het huis destijds verkeerd is in geschat.

Neem om verrassing te voorkomen contact op met de belastingdienst of de belastinginspecteur die destijds de erfbelastingaangifte heeft behandeld en leg de situatie uit, dan kunnen zij het dossier afsluiten en overdragen aan de inspecteurs die de belastingaangifte van de kinderen gaat behandelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
aflossing van een schuld is geen gift.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn punt is zorg dat het aantoonbaar is dat het gaat om aflossing van een schuld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Carsrac schrijft echter: Deze schriftelijke bewijsstukken dienen de kinderen 5 jaar te bewaren als bewijs dat over de GIFT al erfbelasting is betaald.
Zou het kindsdeel niet uitkeren als daarvoor al erfbelasting is betaald. Het uitbetalen van het kindsdeel dus het geerfde van de overleden partner berust vaak op emotie.

Wat wel wijsheid is om geld uit het eigen vermogen uit te keren aan de kinderen. Dat is schenken, dus in principe belast. Wel letten op het maximum per kind per jaar van ruim € 5.000.
Daarmee bereik je dat de kinderen straks minder erven, dus minder erfbelasting betalen. Met het uitkeren van het kindsdeel speel je de fiscus in de kaarten en benadeel je daarmee waarschijnlijk je kinderen.

Mijn schoonvader keerde ook het geld van zijn overleden vrouw aan de kinderen uit. Na zijn overlijden moest van het van hem geerfde de volle mep worden betaald. Op mijn vraag aan de notaris waarom hij niet anders had geadviseerd was zijn antwoord dat mijn schoonvader dit zo wenste, dus emotie in plaats van gezond verstand.

Vraag deskundig advies, ook omdat niet blijkt onder welk beding u het kindsdeel hebt ontvangen resp. in beheer hebt.