mag ik op mijn website zomaar producten verkopen als hobby, zonder me aan te melden bij de belastingdienst?

Ik wil zo nu en dan een paar leuke navelpiercings verkopen als extra op mijn beauty website. Kan ik dit doen zonder gezeur te krijgen met de belasting dienst?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Beste Beautyfreak,

Je bent al snel ondernemer. Toch is er verschil of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting of voor de omzetbelasting. Op onze website geven wij duidelijk weer hoe we de verkoop op internet zien. Lees hier meer over op onze pagina Uw activiteiten op internet: hobby of onderneming (http://bit.ly/VViRKR).

Mocht je na het lezen van de pagina nog vragen hebben, stel deze dan op het forum of neem contact op met de BelastingTelefoon (0800-0543).

Pim
Webcareteam Belastingdienst
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Beste Beautyfreak,

Als je spullen te kaap aanbiedt waarbij je winstoogmerk hebt, dan moet je het aangeven bij de belasting.
Je hebt een winstoogmerk als je zaken inkoopt en weer verkoopt tegen een hogere waarde en dit met enige vorm van organisatie doet.

Overigens kun je ook voordeel hebben als je een organsiatie opzet. Je kunt bijvoorbeeld de kosten van je hobby van de belasting aftrekken en dat kan zeker voordelig zijn als je niet zoveel winst maakt. Het is wel meer gedoe.

Het onderstaande artikel geeft een duidelijk antwoord.

Toegevoegd na 58 seconden:
"kaap" moest natuurlijk "koop" zijn - laten we hopen dat men de piercings van je koopt en niet kaapt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat mag!

Op deze site http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/internetondernemers/hobby_of_onderneming/ staat onder meer het volgende:

"Uw activiteiten op internet: hobby of onderneming?

Hebt u een internetsite waarmee u regelmatig zakelijk op internet adverteert? Bijvoorbeeld op Marktplaats of Facebook? Of verdient u geld met uw internetsite, zoals met het online verkopen van goederen of diensten, of met activiteiten als affiliate?

Als het antwoord op deze vragen 'ja' is, bent u waarschijnlijk ondernemer. Maar of dat ook echt zo is, hangt af van verschillende factoren. Zo zijn er verschillen tussen ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting en ondernemer zijn voor de btw. Hieronder leest u wat de verschillende vormen van ondernemerschap zijn voor de Belastingdienst.

Wanneer bent u géén ondernemer?

Biedt u goederen of diensten gratis aan? Of alleen in de hobby- of familiesfeer? Dan bent u voor ons geen ondernemer. U hoeft dus geen btw te betalen en u hoeft ook niets te vermelden in uw aangifte inkomstenbelasting."

Vooral het laatste deel van deze tekst is, naar mijn idee, van belang voor jou.

Mijn conclusie op basis van deze tekst is:

Ja, je mag op je website zo maar producten verkopen verkopen als hobby, zonder je aan te (hoeven) melden bij de belastingdienst.

Je kan dit dus doen zonder "gezeur" te krijgen met de belastingdienst.

Het verkopen van de navelpiercings op je website is voor jou immers een hobby.