moet de uitkering van levensloop voor opname onbetaald verlof belast worden in de tabel bijzonder tarief, of als "normaal" ?

Ik heb een aantal dagen onbetaald verlof opgenomen. Hierdoor wordt het bruto loon minder, maar dit wordt aangevuld met een gelijk deel afkomstig uit de levensloop.
Bv bruto 2000 euro. Bij onbetaald verlof gedurende een halve maand, is dit 1000 euro, en nog eens 1000 euro uit de levensloop.

Mijn werkgever heeft echter de uitkering uit de levensloop geboekt in de tabel "bijzonder tarief" (waar normaal gesproken overuren/bonussen/vakantiegeld) in geboekt wordt.
Hierdoor heb ik netto minder overgehouden als in een normale maand. (aangezien ik zo meer belasting betaal).

Op diverse sites heb ik gelezen dat deze uitkering "normaal" belast moet worden.
Is dit juist.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Voor levensloopuitkeringen voor iemand die is geboren na 1952 moet de werkgever de witte tabel gebruiken, en niet het bijzondere tarief

Toegevoegd na 31 minuten:
Voor iemand die is geboren voor 1952 geldt de groene tabel, ook hier dus niet het bijzondere tarief
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoofdregel voor loonheffing is dat de tabel loonheffing van toepassing is op maandelijkse betalingen en het bijzonder tarief op EENMALIGE betalingen. De belasting op de eenmalige betalingen kan oplopen tot 52 procent aan loonbelasting. U houdt door dit belastingtarief netto veel minder over dan gedacht, maar u kunt later de te veel betaalde loonheffing terugvragen via de aangifte inkomstenbelasting.

Verklaring handelwijze werkgever:
Deze houdt bij extra inkomen meer belasting en soms te veel belasting in om te voorkomen dat u later mogelijk belasting moet bijbetalen . Deze voorzorg kan er dus toe leiden dat u te veel belasting betaalt. Daar staat tegenover dat de werkgever niet weet of u ook extra vermogen hebt of ander inkomen hebt die een hogere belasting rechtvaardigen.

Het moment om te bepalen hoeveel belasting u echt moet betalen is het moment van het invullen van de aangifte inkomstenbelasting 2013 volgend voorjaar en de daaruit volgende belastingaanslag. Hebt u te veel belasting betaald dan krijgt u geld terug. Hebt u te weinig betaald dan moet u bijbetalen.
fisbel