zoontje zonder vader krijg broer/zus erbij. veranderd er voor hem iets aan toeslagen?

Ik ben alleenstaande moeder, mijn zoontje heeft geen vader (niet erkend). Nu ben ik met mijn nieuwe vriend in verwachting van een kindje.
Mijn nieuwe vriend erkend mijn huidige zoontje niet.
Volgens de mensen van de belastingtelefoon heb ik geen recht meer op de extra toeslagen die ik voor mijn huidige zoon krijg (omdat ik enige ouder ben), als ons kindje geboren wordt (wordt wel erkend).
Ze konden me alleen niet uitleggen waarom, mijn huidige zoon heeft dan toch nog steeds maar 1 ouder?
Kan iemand mij uitleggen waarom dat dan vervalt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vermoed dat je het over toeslagen hebt in geval van een eenoudergezin en jouw zoontje woont straks dus NIET meer in een eenoudergezin, er zijn twee volwassenen. Over welke toeslagen heb je het precies?
fisbel
10 jaar geleden
Woont uw vriend bij u in en staat hij op uw adres ingschreven?
Gaat het om kindgebonden budget? Zorgtoeslag? Alleenstaande ouderkorting?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toeslagen bijvoorbeeld. Ik betaal alles voor hem alleen zoals opvang school sport etc. Dat zal zo blijven in de toekomst. Maar het is dan toch vreemd dat ik straks geen toeslagen meer krijg. Alleen omdat ik met iemand anders een kind krijg. Alleenstaande ouder kort op ib krijg ik niet meer omdat ik samen woon, maar mijn huidige partner heeft officieel niets van doen met mijn huidige kind. Maar voor kindgebonden budget kan je blijkbaar niet twee verschillende situaties hebben evenals opvangtoeslag..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt toch niet een extra korting geven omdat iemand alleenstaand ouder is als die gaat samenwonen? Dan wil iedereen die korting toch? Er zijn zoveel samengestelde gezinnen maar je hebt natuurlijk ook voordeel aan samen een huishouden bewonen, je hebt in ieder geval niet meer twee huizen met huur, twee maaltijden elke avond etc etc

Antwoorden (2)

Uw reactie heb ik gelezen:
M.i.v. de datum dat u bent gaan samenwonen bent u toeslagpartners van elkaar geworden. 'Kale' samenwonenden zonder kind, (geen samenlevingscontract, geen gezamenlijke eigen woning, geen pensioenpartners) waren in 2012 in deze situatie toeslagpartners van elkaar. In 2013 zijn de regels gewijzigd. Samenwonenden zonder iets zijn geen toeslagpartners van elkaar TENZIJ er een minderjarig kind in huis woont. Dat betekent dat in uw situatie (met minderjarig kind) u toch toeslagpartners van elkaar wordt m.i.v. de datum dat u gaat samenwonen.

U kunt dat nagaan door de module: wie is mijn toeslagpartner in te vullen- zie de bron.
fisbel
10 jaar geleden
Ik vind het vreemd dat de belastingdienst het niet kan uitleggen. Het heeft misschien te maken dat Den Haag soms regels maakt welke met logische verstand niet uit te leggen zijn, maar gewoon zo zijn. Er wordt niet gekeken naar wie de ouders zijn, maar naar waar het kind woont en bij welke toeslagpartners.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De Belastingdienst kan het wel uitleggen en doet dat ook, maar als het niet in de kraam te pas is wordt dat door de ontvangers van het antwoord als -niet kunnen uitleggen - uitgelegd (opgevat).