Ik werk in amerika bij een nederlandse werkgever. Die houdt een deel loonheffing in. Heb ik nu nog recht op verkoming dubbele belasting of reductie?

in Nederland 60 k verdiend en genoeg belasting over betaald. In usa heb ik 12 k verdiend (euros) en 1200 in NL aan loonheffing betaald. Als ik nu M-biljet invul moet ik een bedrag van 1200 euro bijbetalen.. Mag ik Reductie of verkoming dubbele belasting doen? Want er is tenslotte wel betaald hier in NL.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Weet u zeker dat u het goede formulier heeft ingevuld? Een M-aangifte wordt uitsluitend ingevuld als u een deel van het jaar in de Verenigde Staten heeft gewoond. En een andere gedeelte van het jaar woonde u dus in Nederland. M.a.w.: u bent geëmigreerd of geïmmigreerd.

En hoe weet u zeker dat u € 1200 moet bijbetalen? Omdat er € 1200 aan belasting is betaald over het inkomen van € 12.000 ?? Deze conclusie lijkt me niet juist. Bij een (papieren) M-aangifte is het uiterst lastig te bepalen hoeveel er terugkregen kan c.q. betaald moet worden. Een en ander is ook afhankelijk of er gekozen wordt voor binnenlandse (met opgave wereldinkomen) belastingplicht of buitenlandse belastingplicht.

De verrekening van premies is bij dit soort aangiften ook een ingewikkeld gedoe. Daarnaast speelt de persoonlijk situatie een rol: zijn er aftrekposten, hypotheekrenteaftrek bijvoorbeeld, / is men gehuwd of alleenstaand enzovoort.

Om tenslotte met uw vraag te eindigen: is aftrek van dubbele belasting mogelijk? Ja, volgens artikel 25 van het belastingverdrag afgesloten met de Verenigde Staten is dat mogelijk. Maar verwacht niet dat u vermindering krijgt van alle betaalde belasting. Slechts een gedeelte komt retour.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De premies en aftrekposten worden meestal al in schijf 1 van box 1 verrekend.
En zover ik weet is er geen inkomensbelasting betaald aan de Verenigde Staten.
De berekening is simpel. Met 60k als basis inkomen zit de 12k in de hoogste belastingschijf hier over dient dus 52% betaald te worden.
Dus 1200 euro bijbetalen is correct.

De loonbelasting gaat over het wereld inkomen.
Er is geen sprake van de er dubbel belasting betaald is. Dit is belasting die aan een andere belastingdienst betaald is.
Het gaat om een Nederlandse werkgever en waar je werkt voor deze werkgever maakt de Nederlandse belastingdienst niet uit.