Minder inkomen. Wat zijn de volgen voor belastingen?

I.v.m. een wereldreis zal ik het kalenderjaar over 5 maanden inkomen ontvangen. Hierdoor val ik hoogstwaarschijnlijk van belastingschaal 42% naar 37%. Mijn maandelijkste HRA teruggaaf is nu circa €150,-. Zal dit veel invloed hebben?

Is het daarbij niet zo dat ik aan het einde van het jaar veel terug krijg omdat ik in een lagere schaal inkomstenbelasting en andere premies terecht kom? Daarbij heb ik voor maanden automatisch belasting betaald via mijn loonstrook berekend over 12 maanden. Of werkt dat niet zo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Salaris en dus inkomen wordt fiscaal berekend over een heel jaar. Dus wordt uiteindelijk berekend hoeveel inkomen je bruto kreeg en wat daar voor belasting bij hoort. Je kunt zelf een proefberekening maken als je voldoende gegevens hebt. Kijkt gewoon even op www. belastingdienst.nl .Uiteraard heeft het enige invloed op je hypotheekrenteaftrek, maar ook dat kan je berekenen via die proefberekening.
Om dat je een paar maanden naar verhouding iets te veel belasting hebt betaald bespaart dat uiteindelijk iets in de belastingen die dus iets omlaag gaan. Maar je krijgt iets minder aftrek voor de hypotheek. Hier op GV is niet te zeggen hoeveel verschil dat is, bereken dat zelf. Er is ook een leuke site www. berekenhetzelf.nl , daar kan je ook heel veel mee doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De hypotheekrenteaftrek zal bij u in een lagere schijf plaatsvinden. Als dat schijf 1 is is er 5% minder teruggave over het aftrekbaar bedrag.

De belastingteruggave is wel te voorspellen. U telt de betaalde belasting en sociale premies op. Waarschijnlijk kunt u het bedrag op uw laatste loonspecificatie vinden onder: cumulatief.

Daarna vult u uw inkomen in de voorlopige aanslag 2013 in. In het overzicht staat de belasting die op jaarbasis moet worden betaald. U trekt beide bedragen van elkaar af. Dus betaalde belasting minus te betalen belasting zoals vermeld in de voorlopige aanslag. En u heeft het bedrag gevonden van de teveel gehouden belasting. Daar trekt u 5% van de saldo inkomsten en aftrekposten eigen woning vanaf (hypotheekrenteaftrek minus EWF) U kunt een leuke belastingteruggave verwachten!
fisbel