Bij de bepaling van het vermogen kijkt de Belastingdienst naar het vermogen op 1 januari, waarom worden saldi dan niet massal opgenomen in december?

Het lijkt zo simpel: In december neem je al het (spaar)geld op wat boven de belastingvrije voet valt, je totale salo op 1 januari is dan laag genoeg, op 2 januari stort je het weer maar iets zegt me dat dat niet zo werkt...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Poet
10 jaar geleden
1 januari moet de beste dag voor zakkenrollers zijn...
ronron1212
10 jaar geleden
Waar laat je dan al dat geld je praat namelijk over meer dan 40.000
Computoon
10 jaar geleden
In de bekende ouwe sok... maar dat zal niet helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoezo meer dan 40.000? Het heffingsvrij vermogen is iets meer dan 21139 (42278 voor fiscale partners) dus het gaat om het vermogen dáárboven.
Toegegeven, voor €1000 hoef je het niet te doen, de vraag is meer hypothetisch en gericht op hoe de Belastingdienst dit ingecalculeerd zou hebben.

Het beste antwoord

De belangrijkste reden waarom dit niet werkt, is dat je verplicht bent om contact geld ook op te geven bij de belasting. Het maakt dus niet uit of je het op de bank hebt staan of in een oude sok hebt zitten.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies. Dat realiseerde ik me niet.
Inderdaad moet je contant geld ook opgeven.
Dan maar op de bank en van het rendement je belasting betalen.
Of zoals anderen hier terecht opmerken, (grote) uitgaven in december doen maar dan weer geen tweede woning of zo.

Andere antwoorden (3)

Je zegt zelf al dat iets je zegt dat het zo niet werkt, dat klopt, hier heb je een aantal redenen:

Simpel omdat je zoveel geld niet contant bij de bank kunt opnemen. En zeker tegenwoordig niet. Stel dat je dat zou willen doen en de banken zouden hieraan mee willen en kunnen meewerken, dan moet dat geld van tevoren worden besteld bij de Nederlandse Bank en bij een bankkantoor worden afgeleverd.

Dit is feitelijk onmogelijk want vrijwel iedereen die tot de groep vermogenden behoort zou dat dan willen doen, afgezien van wettelijke maatregelen die dan zouden worden genomen voor zover ze er al niet zijn.

Stel dat er 100.000 mensen zijn die dit zouden doen en gemiddeld € 50.000,00 boven de vrijstelling van € 21.139,00 hebben. Dan zou er dus een bedrag van vijf miljard euro nodig zijn. En dat bedrag zou dan na 3 weken weer terug gaan. Dit is onmogelijk te realiseren. En anders zouden de banken voor al dit werk fors gaan rekenen.

Feitelijk is het trouwens onmogelijk want heel veel mensen bezoeken tegenwoordig niet eens meer een bank en er zijn heel veel banken die geen kantoren hebben, alles gebeurt tegenwoordig dmv internetbankieren.

En dan nog het risico als het wel zou kunnen, wat denk je van het overvallen van geldwagens en anders het gewone inbrekersgilde ? Dus wie zou dit risico dan willen nemen ?
10 jaar geleden
Het opnemen van grote sommen geld, om belasting te ontduiken is strafbaar. Wel is het verstandig als je toch van plan bent een grote aankoop te doen dit in december te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het werkt in theorie niet omdat je namelijk ook je contante geld moet opgeven. Verder zal de Belastingdienst gewaarschuwd worden als je meer dan €25000 opneemt. En dan gaan ze diep bij je graven.
Wel is het verstandig om al je betalingen nog in het oude jaar te doen.