Ik ben ambtenaar en stort iedere maand tussen 500 en 1000 euro cash op de rekening kan ik daar problemen mee krijgen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Het gaat wel over een Beligisch ambtenaar en kan ik problemen krijgen in Belgie met de belastingen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (3)

Als het legaal verkregen geld is, heb je er immers al belasting over betaald en zie ik niet in, waarom je door het storten van een deel ervan, problemen zou kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die 500 tot 1000 euro moet je dus verkregen hebben door nevenwerkzaamheden. Als ambtenaar moet je die nevenwerkzaamheden opgeven en toestemming daarvoor vragen, opdat men kan beoordelen of die nevenwerkzaamheden jouw onafhankelijkheid als ambtenaar niet beïnvloeden. Ook moet een ambtenaar van onbetamelijk gedrag zijn. Daarom moerten die nevenwerkzaamheden ook daaraan getoets worden. Zo is de combinatie ambtenaar-coffeeshop of ambtenaar-bordeelhouder niet gewenst.
Dus het antwoord is: Nee, mits eerlijk verkregen, mits met toestemming voor nevenwerkzaamden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp je vraag uit twee delen;
- krijg ik problemen als ik als ambtenaar geld stort (deze vraag is al beantwoord)
- wat zijn de gevolgen voor de belastingen als ik cash geld stort op mijn bankrekening.
Op dit moment is er in België nog bankgeheim. Dus in feite kunnen de belastingen dus niet weten dat je geld stort, tenzij dit uit een legale activiteit komt (dus niet "in het zwart") en je dus facturen moet maken, een kassaboek bijhouden, een ontvangstbewijs moet schrijven enz. Maar zover ik begrijp, is dat niet (volledig) zo.
Dus nee, je kan geen moeilijkheden krijgen met de belastingen, tenzij iemand je "verraadt" en verklapt dat je een nevenactiviteit doet. Dan kan het gebeuren dat je controle krijgt en men je bankrekening gaat nakijken. Nu is men veel en veel strenger op uitkeringstrekkers dan op werkenden. Als je van het OCMW leeft bv dan mag je totaal niks bijverdienen, of je speelt je leefloon kwijt. Evenmin als je een uitkering krijgt van RVA, tenzij je bv deeltijds bijwerkt, dan kan het onder bepaalde condities soms zo geregeld worden dat je die dagen waarop je werkt geen uitkering krijgt. Enzovoort.
Werkenden daar kijkt men veel meer door de vingers. Maar dat betekent niet dat er nooit controle is. En dan geraak je wel goed in de problemen natuurlijk, dus het is zeker niet zonder risico.
Nog niet zo lang geleden mocht je in België ongeveer 6000 euro onbelast bijverdienen (jaarlijks) maar dit werd afgeschaft.