Het werkelijke percentage belasting?

Op alles wat je koopt zit BTW, op benzine, alcohol, suiker, frisdrank etc. zit accijns. Hoeveel procent van je brutoloon betaal je nu gemiddeld echt aan belasting/accijns ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is voor iedereen anders (hangt af van bestedingspatroon, wel/geen auto/roker/drinker etc), maar heb het zelf 4 jaar geleden uitgerekend: ik kwam op 68%.

Ergo: van de 260 dagen dat ik werk, doe ik dat LET OP: 176 dagen voor de maatschappij!

Anders gezegd, als ik om 9 uur zou beginnen met werken, dan begin ik (bij een 8 uur durende werkdag) om 15.45 voor mezelf te verdienen (5 uur en 3 kwartier later)

Treurig!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je werkgever, of uitkerende instantie mag geen accijns en/of BTW inhouden op je bruto loon...

Dus een antwoord op deze vraag is volstrekt onmogelijk...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
maar van het netto loon schaffen we allerlei zaken aan waar weer belasting op zit, volgens mij moet er een gemiddeld percentage vast te stellen zijn (zie andere antwoorden)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die logica zie ik wel, maar dat was de vraag niet. Je kan dat pas berekenen als je weet wat je netto loon is...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Starbless: back off lieverd. Je begrijpt de bedoeling van de vragensteller, en daar gaat het om... Verder vind ik je leuk:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit klinkt als een echtelijkeruzie:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kom maar op, die win ik altijd en anders tover ik je hoepsifloepsie weg:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hihihihihihi...
Dat ligt er sterk aan wat je uitgavenpatroon is. Als je geen auto hebt, betaal je bijvoorbeeld geen motorrijtuigenbelasting, en geen accijns op benzine. Als je een huis koopt, betaal je overdrachtsbelasting.
Je zou een inschatting kunnen maken op basis van een gemiddeld uitgavenpatroon. Bijvoorbeeld met behulp van de getallen achter de link (zie bron).