Hoe groot is de kans dat je je voorlopige toeslag niet krijgt?!

Ik krijg bijna 1000 euro terug van de belastingdienst. Maar dit is een 'voorlopige teruggaaf'.
Vraag 1: Hoe groot is de kans dat ik die 1000 euro toch niet krijg (of minder)?
Vraag 2: Wanneer wordt dit definitief vastgesteld?

Ik wil voorkomen dat ik het uitgeef en ineens moet terugbetalen...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat ligt aan hoe je het hebt ingevuld en hoe ingewikkeld dat was. Meestal hoor je het pas in september ofzo maar het kan ook nog wel een paar jaar duren voor je het zou moeten terugbetalen. Niet uitgeven dus tot je de definitieve aanslag krijgt.
gvrox
10 jaar geleden
Is het nou een toeslag die je bedoelt, of een voorlopige aanslag (die ook wel voorlopige teruggaaf genoemd wordt als het positief is) ? Of gaat het zelfs over het feit dat je geld terug kreeg van de belastingen van vorig jaar ? Lees http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen/voorlopige_aanslag_nieuw/ over de voorlopige aanslag.

Het beste antwoord

Hoe groot de kans is dat je het moet terugbetalen ligt aan hoeveel je echt terug moet krijgen (bekijk of alles klopt en laat dit eventueel door een adviseur bekijken).
De belastingdienst heeft 5 jaar de tijd om dit alsnog terug te vorderen.
Let op: als ze dit doen; ook weer goed nakijken of dat wel klopt..soms gooien ze er een x bedrag bovenop wat nergens op gebaseerd is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dank je!

Andere antwoorden (1)

Bekijk de inkomensgegevens op de Voorlopige Aanslag (VA) goed. Wanneer je inkomen uit loon hebt kun je het beste het fiscale loon op je jaaropgave vergelijken met het loon op je VA. Daarnaast is het goed te controleren of de ingehouden loonheffingen juist zijn. Wanneer je gebruik hebt gemaakt van bepaalde aftrekposten, is het ook verstandig te controleren of je deze binnen de regels hebt ingevuld op je aangifte. Wanneer de grondslaggegevens juist zijn heb je dus recht op het bedrag en zal deze bij de definitieve aanslag niet anders zijn.