Wat is het verschil tussen een bruto jaarinkomen en een belastbaar inkomen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.3K

Het beste antwoord

Belastbaar inkomen is het inkomen waarover u inkomstenbelasting moet betalen, minus eventuele aftrekposten en verrekenbare verliezen. Er zijn voor de inkomstenbelasting 3 soorten belastbaar inkomen, die zijn ondergebracht in 3 boxen. Het verzamelinkomen is het totaal van uw inkomsten en aftrekposten in de 3 boxen.

Het bruto jaarsalaris is je salaris over het hele jaar zonder aftrek van belastingen en pensioenpremie. Het vakantiegeld, een eventuele bonus en dertiende maand worden hier wel toe gerekend.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Brutojaarinkomen is het bedrag zoals je dit (als werknemer) ziet op de bekende jaaropgave van je werkgever. (Totaal van salaris, vakantietoeslag, eventuele 13e maand, eventuele eindejaars- of winstuitkering, pensioen in mindering gebracht, bijtelling voor auto van de zaak).

Belastbaar inkomen zijn de 'nettototalen' uit de bekende 3 boxen van de inkomstenbelasting, waarbij het brutojaarinkomen in 1 van de vakjes terecht komt in box 1. Evenals de WOZ-waarde en de aftrekbare hypotheekrente.

box 1: belastbaar inkomen uit werk en woning;
box 2: belastbaar inkomen uit aanmerkelijk belang;
box 3: belastbaar inkomen uit sparen en beleggen.

Het verzamelinkomen tenslotte, is het totaal van je inkomsten en aftrekposten in de 3 boxen.
Computoon