Als ik een prijs win in een wedstrijd (geen kansspel of loterij), en ik verkoop deze, moet ik dan belasting betalen?

De prijs heeft een waarde van ongeveer €15000. Moet ik belasting betalen over het object, of in geval van verkoop, over de door mij ontvangen verkoopprijs? Het betreft geen kansspel dus die belasting is niet van toepassing.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.7K

Antwoorden (2)

Of je belasting moet betalen, hangt af van je verdere bezittingen en schulden. En van de vraag of je wel of je geen bedragen hebt die uitkomen boven de vrijstellingen.

Maar inderdaad, als je nog de beschikking hebt over dat bedrag op 01/01/2013 (omdat het op je bankrekening staat of omdat je het als contant geld in huis hebt) telt het mee voor box 3, samen met je andere spaargeld.

Wil je dat niet, dan moet je het opmaken. In een ouwe sok stoppen, helpt niet want contant geld is maar vrijgesteld tot eur 512.-. Hoe de belastingdienst dat controleert, weet ik niet maar ik vermoed dat men een beroep doet op de eerlijkheid van de aangever.

Toegevoegd na 48 seconden:
01/01/2013 moet zijn: 01/01/2014 (en 01/01/2015 enz. enz.)

Toegevoegd na 6 minuten:
Is de prijs een 'ding' dan hoef je over het algemeen geen belasting over te betalen zolang je dat voorwerp in huis hebt:

"Bij overige bezittingen in box 3 horen onder andere niet:
(...)
roerende zaken voor eigen gebruik of voor gebruik binnen het gezin
Bijvoorbeeld uw eigen auto of de inboedel van uw woning.

kunstvoorwerpen
Deze zijn over het algemeen vrijgesteld. "
Computoon
10 jaar geleden
Het blote feit dat u een prijs wint in de omschrijving die u geeft levert geen belastbaar feit op. Het is geen geldbedrag maar wel iets waardevols ter waarde van €15.000. Stel een droomreis van die prijs en u vindt iemand die u dat bedrag vergoedt. Ook deze handeling levert geen belastbaar feit op. Pas wanneer het bedrag op een peildatum deel gaat uitmaken van uw belaste vermogen na vrijstelling voor de berekening van de vermogensrendementsheffing in box drie van de aangifte wordt u voor de inkomstenbelasting voor dat deel van het belaste vermogen aangeslagen.