Kan ik geld terugvragen met 2 werkgevers, ik ben 16.?

Hallo allemaal,

Ik ben 16 jaar oud. Ik werk al sinds 2010 in een restaurant maar sinds een half jaar werk ik daar maar 4 uur ongeveer in de maand voor als het heel erg druk is.

Dus dan krijg ik als loon ongeveer 15 euro ofzo. Bij deze werkgever krijg ik mijn loonheffing weer terug door een of ander loonheffing regel.

Maar bij mijn 2e baan wordt er iedere maand zo'n 60 á 80 euro aan loonheffing ingehouden. Zou ik dat zonder problemen weer terug kunnen vragen in ........ .

Of is het verstandiger op te stoppen bij werkgever 1 om dan de loonheffing regel toe te passen bij mijn 2e werkgever, en kan ik dan die maanden zonder terug kunnen vragen.

Kortom veel vragen ik hoop op iemand die hier verstand van heeft.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Gezien de inkomensgegevens krijgt u alle ingehouden belasting terug als u aangifte doet. Tot ruim € 6000 is door de heffingskortingen 'belastingvrij' De loonheffingskorting wordt als regel op het hoogste inkomen toegepast. U kunt deze korting dus verleggen naar de nieuwe baan met het hogere inkomen.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iemand hier wees mij er laatst op dat het nu nog maar 5700 is ipv ruim 6000...
fisbel
10 jaar geleden
Klopt, dat was fisbel. Mijn persoon dus.
Te checken door de VA2013 in te vullen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar waarom gebruik je dan zelf die getallen niet als je mij er op wijst om dat wel te doen?
fisbel
10 jaar geleden
Geheugenfoutje van een paar honderd euro.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
thanks :D

Andere antwoorden (1)

Als je werkt in dienstbetrekking heb je recht op bepaalde heffingskortingen. Als je bij twee werkgevers werkt, mag je maar bij 1 van die 2 werkgevers de heffingskorting laten toepassen. Hoe een heffingskorting werkt is moeilijk uit te leggen. Een voorbeeld met afgeronde bedragen en waarbij ik alleen rekening houd met de algemene heffingskorting (die ik voor het gemak ook afrond op € 1.800 per jaar). Stel dat de belastingheffing 30% van het loon is.
Als je dan tot € 6.000 per jaar verdient, is 30% daarvan € 1.800. De werkgever zal dan op jouw loon geen loonheffing inhouden, omdat je ook € 1.800 heffingskorting krijgt. Per saldo hoef je dus geen belasting te betalen.
Werk je bij twee werkgevers en bij de eerste verdien je € 8.000 en bij de tweede € 1.000 dan moet de eerste aan belasting inhouden 30% van € 2.000 is € 600. Namelijk: € 8.000 - € 6.000 = € 2.000 en daar 30% van.
De tweede werkgever moet 30% van € 1.000 inhouden is € 300.
Totaal heb je dat jaar verdient € 8.000 plus € 1.000 is € 9.000
Hoeveel belasting moet je betalen: € 9.000 x 30% is € 2.700 min de heffingskorting van € 1.800 is € 900. En dat bedrag klopt precies met wat is ingehouden. Bij de eerste werkgever € 600 en bij de tweede € 300.

Kun je belasting terugkrijgen als je twee werkgevers hebt?
Ja: om bij het voorbeeld te blijven:
bij werkgever 1 verdien je nu € 3.000 per jaar. Hij houdt geen belasting in.
bij werkgever 2 verdien je weer € 1.000 per jaar. Hij houdt € 300 belasting in.
Totaal verdien je € 4.000 per jaar. Hierover moet je 30% is € 1.200 betalen, maar daar gaat de heffingskorting van af (in dit geval maximaal € 1.200. Met andere woorden: je hoeft niets te betalen. Er is bij werkgever 2 € 300 ingehouden, en dat bedrag kun je terugvragen.