Moet je als student met een kamer in rijtjeshuis afvalstoffenheffing betalen?

Sinds 2012 krijgt mijn vriend aanslagen voor afvalstoffenheffing. Hij woont al sinds 2009 op een kamer in een rijtjeshuis en heeft tot 2012 nog nooit deze heffing hoeven te betalen.
Tot nu toe (inclusief dit jaar) heeft hij het wel betaald, en de eigenaresse van de woning betaalt, denkt hij, is ook deze heffing.
Moet hij deze heffing echt betalen?

Toegevoegd na 9 minuten:
Hoe komt het dat mijn vriend deze aanslag krijgt? Moet hij daar niet toestemming voor hebben gegeven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Op de bronsite is het volgende hierover te lezen:

"Vanaf 1 januari 2012 betaalt u als verhuurder de afvalstoffenheffing voor de kamers die u verhuurt. Voorheen werd een van de huurders hiervoor aangeslagen. U mag de afvalstoffenheffing wel doorberekenen aan de kamerbewoners."

Toegevoegd na 1 minuut:
Kortom, de kamerverhuurder moet de heffing betalen maar mag 'm doorberekenen aan de kamerhuurders.

Toegevoegd na 22 minuten:
Uitbreiding:

"Per 1 januari 2012 is artikel 15.33 van de Wet milieubeheer gewijzigd. De aanslag Afvalstoffenheffing wordt vanaf 2012 opgelegd aan de verhuurder. De verhuurder kan de belasting verhalen op de huurders.

De wet is gewijzigd omdat de aanslag Afvalstoffenheffing bij kamerbewoning tot 2012 werd opgelegd aan één van de bewoners, soms gaf het problemen om de belasting op de medebewoners te verhalen. "

Als je vriend (de kamerhuurder) over 2012 zelf deze aanslag van de gemeente heeft ontvangen, lijkt me dit een fout van de gemeente, die de wetswijziging niet tijdig heeft verwerkt. Advies: contact opnemen met de gemeente.
Computoon
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Ik denk dat er een fout is gemaakt bij de gemeente. Die had over 2012 niet de aanslag voor deze heffing naar je vriend mogen sturen. (NB: ik ga ervan uit dat bij de gemeente bekend is dat bij de gemeente bekend is dat hij kamerbewoner is en geen huurder van het huis waarin de kamer gelegen is. Advies: contact opnemen met de gemeente.) De afvalstoffenheffing is een onderdeel van de gemeentelijke heffingen. Die worden niet verstuurd door de Belastingdienst. Vergelijk de onroerende-zaakbelasting, de hondenbelasting, de parkeerbelasting, de rioolheffing e.d.