Een ondernemer waarmee ik zaken doe, heeft meerdere BV’s. Hij hanteert echter 1 BTW nummer mag dat?

Elke BV vertegenwoordigt een eigen activiteit die echter tezamen het geheel vormen. In alle gevallen heb ik te maken met dezelfde persoon waarmee ik zaken doe. Hij is tevens de eigenaar van alle BV’s. Elke BV kent een eigen inschrijving bij de KvK. Echter hij hanteert 1 BTW nummer voor alle BV’s.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (1)

Nee, zo mag dat niet. Zeer waarschijnlijk is sprake van een 'fiscale eenheid' (zie onder). In dat geval kan de desbetreffende ondernemer één aangifte voor de VPB doen voor al zijn BV's. Maar het eigen BTW-nummer van iedere BV moet vermeld worden op de facturen.

"Als meerdere ondernemers samen een fiscale eenheid omzetbelasting vormen, is sprake van een nieuwe ondernemer. Een fiscale eenheid krijgt daarom een nieuw btw-nummer. Maar de verschillende ondernemingen van de fiscale eenheid houden ook hun eigen btw-nummer. Dit eigen btw-nummer moet u vermelden op de facturen. U gebruikt het eigen nummer ook bij import en export van goederen en diensten binnen de EU.

De fiscale eenheid doet btw-aangifte met het nieuwe btw-nummer voor alle ondernemingen van de fiscale eenheid. Het is echter ook mogelijk dat een onderneming van de fiscale eenheid zelfstandig aangifte doet. Deze onderneming krijgt dan het (nieuwe) btw-nummer van de fiscale eenheid met een andere toevoeging, bijvoorbeeld B02, om btw-aangifte te doen."
Bron: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/btw_nummers_controleren/btw_nummers_voor_fiscale_eenheden

"Een fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting ex artikel 15 van de Wet op de Vennootschapsbelasting moet u aanvragen bij de Belastingdienst. U vraagt dit aan als u voor meerdere B.V.'s ineens aangifte wilt doen. De resultaten van de B.V. worden dan in één aangifte vennootschapsbelasting opgenomen."
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een kleine aanvulling: Een fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting staat los van de omzetbelasting. Zo kan er bijvoorbeeld naast een fiscale eenheid vennootschapsbelasting, ook een fiscale eenheid zijn voor de omzetbelasting. Zoals je al aangeeft is het ongebruikelijk dat er 1 btw-nummer wordt gebruikt voor meerdere BV’s en kan per abuis het nummer van de fiscale eenheid gebruikt zijn voor het factureren.
Bij twijfel is het mogelijk om de geldigheid van het btw-nummer te controleren. Dit kan telefonisch via de BelastingTelefoon op 0800-0543 (gratis). Tobias,
Webcareteam Belastingdienst