Hoeveel dragen de veelverdieners bij aan de belastinginkomsten van Nederland?

Vaak hoor ik het argument dat het belachelijk is dat er mensen in Nederland zijn die heel veel verdienen. Vooral omdat er zoveel mensen zouden zijn die weinig te besteden hebben. Maar deze veelverdieners betalen natuurlijk ook heel veel belasting wat uiteindelijk weer terugstroomt in de maatschappij.

Welk deel van de belastinginkomsten wordt dan gegenereerd door mensen die vallen in de hoogste belastingschijf (52%)?

Is het beter om meer of minder veelverdieners te hebben als je er zo over nadenkt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
paulus811
14 jaar geleden
Het exacte antwoord weet ik ook niet, maar wel is het zo dat mensen in de 52% belastingschijf meer te besteden hebben aan luxe goederen die met 19%btw zijn belast. Ook rijden ze vaak een duurdere auto en wonen ze in een (iets) groter huis. Ook dat brengt extra belastinginkomsten in de overheidskassa.

Het beste antwoord

Toch maar even wat cijfers over de inkomstenbelasting (de blauwe envelop dus). 30% van de Nederlanders (de lage inkomens) betaalt per saldo 0% belasting. de volgende twee groepen van 10% betalen 2% van de belastingopbrengst. Dat was dus al 50% van de Nederlanders. De volgende 40% van de Nederlanders (de midden en hogere inkomens) betaalt 26% van de opbrengst. De top 10% betaalt 72% van de belastingopbrengst. Eigen onderzoek van Elsevier geeft aan dat 87% van de belastingopbrengsten door de 2,5 mln. rijkste Nederlanders wordt betaald. Maar misschien vinden we dat nog lang niet genoeg?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helder antwoord onderbouwd met cijfers.
Perfect!

Andere antwoorden (4)

Heel weinig, bijna niets...

Rijke mensen betalen niet of nauwelijks belasting, daarom zijn ze rijk... Dus of ze nu 52% of 80% hadden moeten betalen, ze doen dat toch niet... Die komen eronder uit met hun accountants, die ze wel dik betalen...

Het is belangrijk om een hele grote groep van minimum-verdieners te hebben... Of je hebt het minimum of HEEL veel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die veel verdienen, betalen ook veel belasting. Als ze door een of andere legale constructie de hoeveelheid belasting, die ze moeten betalen, weten te beperken, dan is daar niks mis mee. Als de regering daar een probleem mee heeft, dan moet ze maar proberen de wet te veranderen.

De meeste mensen, die veel geld verdienen, werken en ook hard voor. Is dus helemaal niks mis mee.

Ik snap wel dat er discussie kan ontstaan over hoge inkomens van mensen die in de publieke sector werkzaam zijn. Maar daar gaat deze vraag niet over.
14 jaar geleden
Mensen die dat roepen zijn meestal de mensen die weinig verdienen. Mijn mening allemaal bullshit!
Mensen die een hoog inkomen ontvangen die betalen behoorlijk wat belasting (vroeger nog 60% en nu 52%).
Deze groep mensen maken gemiddeld veel meer uren in de week dan jan modaal, en hebben (over het algemeen) keihard gewerkt om te bereiken wat ze hebben bereikt.
Vaak hebben deze mensen gestudeerd tot hun 25-ste, en ja hard studeren en hard werken loont. Maar niet in Nederland want ze betalen zich blauw aan belasting! Meer dan Jan Modaal kan ik je zeggen!

Als je nu vraag welk deel van de belastinginkomsten afkomstig is van de rijken en welk deel van de minder verdieners kan ik je daar helaas geen antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezien in procenten wordt betaald, betaald een rijk persoon per definitie meer dan een modaal persoon.

Ik ben blij dat ik veel belasting mag betalen!